6/2/10

Hari Ini dan Semalam~



Alhamdulillah, tika siang berganti malam , hari ini seakan pergi meninggalkan kita. Pabila sirna mentari menjelmakan diri, episod baru kehidupan kita bermula. Seharusnya syukur pada Ilahi diwajibkan menjadi tatapan bibir setiap masa. Mana bisa kita terus diberi ruang dan kesempatan untuk terus hidup di alam fana ini tanpa rahmat dari Nya.

Semalam, syukur ke hadrat Ilahi ku panjatkan doa. Akhirnya diri ini diberi kesempatan untuk berjumpa bekas classmate ku di saser. Kehadiran kamu semua memang terbaik la.. hehe.. setahun nak jumpe kalian semua,, walaupun tak semua. najmi, mizan , bakau n haziq menjadi pengubat rindu di kala sepi.. cewah.. hehe.. walaupun kalian semua memang tip top la mngusikku.. abg blog and usrah la.. tp kene terima juga.. Ini hijrahku,, syukur kalian semua faham.. Mungkin dulu di saser diri ini sgt2 nakal.. hehe.. maaf dipinta buat cikgu2 dan semua..

Alhamdulillah, juga, tika ku di ktm, sempat juga aku berukhwah dgn seorang akh ni, juga, beliau seorang pensyarah di uia dan pernah memberikan ceramah di surau casa. Walaupun tidak pernah ku temu akh ini, tapi inilah yang disebutkan islam itu indah. Islam itu bersaudara. Ingin ku pesan buat sahabat2 sekalian, tebarkan salam di bumi Allah ini, nabi s.a.w sendiri pun berpesan. Teringat kisah khalifah umar abd aziz, seingat saya beliau gemar berjumpe org ramai dan ke pasar. Apa tujuanya? membeli sayur ke? tidak.. jawapanya ialah beliau akan memberikan salam pada setiap insan yang beliau temui di pasar hatta tidak mengenali mereka sekalipun.. Indah bukan akhlak mereka, ayuh contohi.. Jika kalian merasa sukar, cukuplah dengan sekadar tersenyum. "Smile is da easiest sedekah in the world"... renung3kan...

HAri ini, dengan ketergesaan ku dari rumah mak cik kembali ke college , akhirnya berbaloi. Sempat juga berbBq bersama2 rakan2 tercinta. Dalam sibuk bersenda gurau tu, xlupe juga isu palestin yg memang sudah sebati dalam diri setiap Islam. Teringat ceramah yg sempat ku dengar di dalam kereta td, "Yahudi itu hebat, tapi jumlah merka tidak sampai 14 juta org seluruh dunia", Walhal, org islam itu sendiri 1.5 bilion di seluruh dunia, untuk lebih specific, setengah bilion di middle east sahaja. Dan nisbah mereka kalau kalian semua ingin tahu, 1yahudi=107 muslim ... besar jumlah itu saudara2 sekalian.. Jika islam ini bangkit bersatu, pasti mudah kita tawan kembali masjidil Aqsa, dan pasti lebih mudah bagi kita mengalahkan Yahudi..

Bangkitlah saudara ku, setiap jiwa ini haruslah dididik dgn tarbiah agar hati ini terus segar di sirami kata2 nasihat.. terus basah di titisi zikir, dan terus terang di suluhi nur Allah... Mari kita bangkit menjadi umat islam yang terbaik sepanjang zaman.. wallahualam..

Daripada Tsauban r.a. berkata: Rasulullah saw. bersabda;

"Hampir tiba suata masa di mana bangsa-bangsa dan seluruh dunia akan datang mengerumuni kamu bagaikan orang-orang yang hendak makan mengerumuni talam hidangan mereka".

Maka salah seorang sahabat bertanya "Apakah dari kerana kami sedikit pada hari itu?" Nabi s.a.w. menjawab, "Bahkan kamu pada hari itu banyak sekali, tetapi kamu umpama buih di waktu banjir, dan Allah s.w.t. akan mencabut rasa gerun terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu, dan Allah s.w.t. akan mencampakkan ke dalam hati kamu penyakit 'wahan"'.

Seorang sahabat bertanya, "Apakah wahan itu hai Rasulullah?" Nabi Muhammad s.a.w. kita menjawab, "Cinta pada dunia dan takut pada mati".

H.R. Abu Daud

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...