6/15/10

Huraian Hadis..



Assalamualaikum wbt,, sahabat2 sekalian.. soalan Mu`az bin Jabal membuktikan keprihatinan beliau yg kuat terhadap amal soleh yg merupakan pintu kebajikan dan merupakan satu jalan daripada jalan2 hidayat. Dalam bertanya.. Mu`az menunjukkan kesungguhan yg mendalam serta, penggunaan bahasa yg indah dan bertanya pertanyaan yg sgt2 bernas.. Inilah sepatutnya adab yg perlu kita ada dalam bertanya..

Sahabat2 yg dirahmati Allah sekalian,

Hadis di atas menerangkan kpd kita secara jelas bahawa, seseorang itu tdk berhak masuk ke syurga semata2 kerana amal itu sendiri. Tetapi, amal itu mestilah diterima oleh Allah. Apakah syarat2 amal seseorang untuk diterima? Sudah semestinya amal yg ikhlas dan amal yg dinaungi rahmat dpd Allah s.w.t . Selain itu, nabi s.a.w juga menjawab pertanyaan Mu`az dgn menyuruhnya mentauhidkan Allah Yang Esa dan mendirikan lima rukun fardhu seperti yg ktia ketahui. Disebutkan juga oleh Rasulullah s.a.w "Pintu2 Kebajikan :

a) Puasa itu perisai
Puasa yg disebutkan disini ialah puasa sunat bukan puasa bulan Ramadhan. Puasa adalah perisai dalam seseorang menahan nafsyu syahwatnya, menjaga pandangannya dan juga melindungi dirinya dalam dunia yg penuh maksiat. Ketahuilah dgn berpuasa jiwa kan jadi tenang, hati kan menjadi bersih, level nafsu kan dapat diturunkan. Jiwa seorang yg brpuasa turut menjadi jernih sejernih dasar takwa yg cuba dicerminkannya. Jadi, ayuh rakan2 marilah kita perbanyakkan berpuasa sunat pada bulan rejab ini.

b) Sedekah
Sedekah di sini bukanlah zakat.. tetapi sedekah sunat.Seperti wang atau keperluan yg kita dermakan kpd surau, masjid, fakir miskin, mangsa perang di Palestin dan lain2 lagi. Ketahuilah rakan2 yg dikasihi sekalian, dgn bersedakah dosa2 kecil dpt dicairkan tetapi perlu diingat, dosa2 besar pula memerlukan kita bertaubat kpd Allah dgn taubat nasuha manakala dosa kpd anak adam memerlukan kita memohon maaf dari tuan empunya diri.

c) Solat tahajud.

"Sebaik2 solat selepas solat fardhu adalah qiamullail (Muslim)"

Melalui hadis di atas tidak dapat disangkal lagi kelebihan solat malam (rujuk post kelebihan solat malam)

Ketahuilah rakan2 yg dikasihi sekalian, kepala urusan adalah islam, tiangnya adalah solat dan kemuncaknya adalah jihad.

Di akhir hadis ini ditambah bahawa penguasa segala urusan ialah menjaga lidah.Imam Ahmad at tirmizi meriwayatkan dpd Abu Hurairah r.a dpd Rasulullah s.a.w bersabda:

"Perkara yg paling banyak memasukkan (manusia) ke dalam neraka adalah dua rongga; mulut dan kemaluan"

Melalui hadis di atas banyak yg boleh dihuraiakan. InsyaAllah akan dihuraikan dgn lebih lanjut pada sambungan akhlak muslim yg ke 3 iaitu.. menjaga lidah.. Selamat beramal..


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...