6/13/10

Asthma bila kamu muncul...


Pabila malam mula menjelma... ofcuzlah selesama ku makin menjadi2.. ditambah pula dada ku yg begitu sesak ini.. tandanya musuh no 1 ku sejak kecil datang kembali... Teringat ketika kali pertama aku diserang asma pada usia ku seawal 5 tahun.. Hal ini membuatkan aku berfikir sejenak, lantas meringankan jari jemari menekan papan kekunci laptop ku, bagi menghuraikan persoalan yg timbul. Seringkali aku diingatkan untuk menjaga kesihatan diri kerana ianya adalah salah satu anugerah Ilahi yg amat berharga... Tanpanya, badan akan jadi lemah longlai, tidak bermaya, diri pun akan bertambah2 susah untuk mengerjakan amal ibadah.. Kesihatan oh kesihatan.. hadir mu tersangatlah penting dalam hidupku...

"Akan tetapi ada manusia yg alpa dan leka dek kesihatan yg menyerikan hidupnya hinggakan dia tidak menghargai betapa mahalnya nilai kesihatan dalam kehidupannya. Dia tidak sedar dan insaf betapa sihat itu adalah sebahagian dari detik kehidupan yg dilaluinya.

Dalam hal ini, Rasulullah ada memberi peringatan tentang kesihatan ini di mana baginda bersabda yang bermaksud: Ada dua jenis nikmat yang banyak melekakan ramai manusia; iaitu nikmat sihat dan nikmat masa lapang. (Hadis riwayat Bukhari)


Mengimbau kembali memori lama, ketika kecil juga aku kerap berulang alik ke clinic Malaya di muar.. Terasa macam org dewasa pula ketika itu. Maklumla, kiri kanan ku, nenek2 yg sudah berumur.. Pabila aku meningkat dewasa, penyakit ini semakin hilang. Ubat yg paling mujarab ialah dgn aktif bersukan. Cuma, sekali sekala, asthma akan datang menyerang ku pabila cuti menjelma. Maklumla, masa inilah lemak dibina dengan banyak sekali... Seperkara lagi, aku cuba menjadikan inhaler sebagai musuh utama ku.. Kalian tahu apa yg ada pada inhaler tu.. sejenis dadah, morphine kalau saya xsilap. tujuannya adalah untuk membesarkan laluan udara yg tersekat pada ruang pernafasan. Mucus adalah penyebab utama masalah ini.. Saya tidak mahu terlalu mengharap pada inhaler..setakat ini baru 4x saya mengunakannya.. itupun terdesak.. kurang udara ketika bermain bola.. huuhu


Akhir kata.. hargailah nikmat kesihatan ini sementara masih muda.. hal ini kerana, muslim yg bermanfaat ialah muslim yg sihat tubuh badannya, cerdas pemikirannya.. dan juga baik akhlaknya..

Amalkan gaya hidup sihat..




5 comments:

  1. salam...
    haih... rancak update blog skang... hhuhuu thanks 4 da sharing.
    ak pown ad asma...

    ReplyDelete
  2. wassalam.. hehe. byk mase terluang.. apa salahnya update blog en..
    erm bgitu.. so kita kna oways active la kn. i.Allah kan sihat..

    ReplyDelete
  3. tak tau plak ko ada asthma...
    ke aku yg x ingat,,,
    btw, sakit itu ujian

    ReplyDelete
  4. ko xingat la kot.. mase skulah rndh.. slalu je kene..btul2 sakit tu ujian.. sempadan yg perlu kita rentasi dan harungi dalam menambahkan amal..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...