6/7/10

Bertudung labuh atau bertudung Yuna?



Bertudung labuh atau bertudung Yuna? Mana satu menjadi idaman kalbu? Persoalan yang perlu dirungkai dan dihuraikan.. Meskipun saya tidaklah seberapa arif tentang permasalahan ini, sikap ingin menyampaikan membuatkan saya hadir untuk memberi sedikit pendapat.. Berdasarkan pemerhatian saya , remaja2 wanita sekarang lebih mengutamakan fesyen dan trend2 semasa dalam etika pemakaian tudung. Mereka berangapan ia sebagai fesyen, apabila cantik dilihat dan dipandang, maka eloklah.. Sebenarnya mereka lupa, tujuan memakai tudung atau jilbab adalah untuk menutup aurat dan bukannya sebagai satu fesyen yang menjadi ikut2 tan..

Permasalahan yg sama juga turut melanda remaja2 lelaki, mereka lebih gemar memakai "short" kerana bagi mereka, trend ini lebih sempoi dan up to date. Apa salahnya memakai seluar yang menutup aurat. Bukankah ia tampak lebih mudah dan indah pabila dipandang. Sedarlah wahai saudara2 ku, islam mengariskan etika pemakaian yg mudah bagi lelaki. Aurat bagi kita kaum lelaki, dari pusat hinggalah ke lutut. Amat mudah untuk diikut dan dipatuhi. Berbanding pula dengan wanita, terdapat banyak aurat2 yg perlu mereka jaga dan batasi. Pernah sekali saya bertanya pada ibu, " Ibu, rase susah tak kalau pakai tudung labuh? " Susah juga, panas, xselesa, tapi kalau kita memakainya ikhlas kerana Allah dengan satu niat, iaitu untuk menutup aurat, maka, segalanya akan dipermudahkan. InsyaAllah..

Berbalik pada persoalan sama ada bertudung labuh ataupun bertudung Yuna.. Mana satu menjadi pilihan hati.. Saya bukanlah tidak menyukai insan2 yang memakai tudung2 seperti ini, cuma etika pemakaian tudung seperti itu tidak menghalalalkan cara. Ramai juga sahabat2 saya yang mengatakan demikian. Tudung seperti itu hanyalah sebagai satu fesyen dan bukanlah satu medium yang menghalalkan cara untuk menutup aurat. Pendapat saya, berbalik lah pada cara pemakaian tudung biasa. Ia tampak molek 50x ganda berbanding tudung Yuna. Tetapi perlu diingat tudung yang dipakai perlu menutup dada dan tidak nipis. Semoga Allah merahmati dalam usaha anda mencari redha Nya.

Bagi akhwat yg memakai tudung labuh pula, alhamdulillah.. saya mengerti kepayahan anda semua dalam mengekalkan etika pemakaian seperti ini. Jika anda ikhlas kerana Allah dalam menjaga agamaNya, insyaAllah hidup kalian akan sentiasa diberkati. Tetapi, kalian semua perlu ingat besar tanggungjawabnya tika kalian memakai tudung seperti ini. Kalian perlu menjaga batas2 yang ditetapkan agama. Kalian perlu bijak berinteraksi sama ada sesama akhwat mahupun ikhwah. Jika kalian tidak menjaga batas2 ini, akan timbul satu fitnah yg besar dalam agama kita. Peliharalah agama yang mulia ini.

Akhir kata, maafkan diri andai ada kekhilafan yang menguris perasaan tika menyampaikan pendapat. Ketahuilah, niat di hati hanya sekadar ingin menegur, saya adalah hamba Allah yang sangat2 cetek ilmunya. Moga2 saya juga akan turut beringat dalam usaha saya mengingatkan sahabat sekalian.

"Terdapat perbezaan yang besar antara seorang yang terjaga lewat pagi kemudian terus bergegas untuk keluar bekerja. Disebabkan kesibukan menjalankan tugas, beliau tidak berkesempatan untuk makan dan minum sehingga tibanya waktu malam, sementara seorang yang lain yang turut mengalami keadaan berlapar dan dahaga tetapi telah berniat untuk berpuasa, telah mendapat pahala daripada amalannya disebabkan niatnya, sementara orang yang pertama tidak memperoleh apa-apa sedangkan dia turut berlapar dan dahaga. Begitulah keadaannya dengan amalan-amalan kebiasaan yang lain, bilamana diniatkan untuk mendapatkan keredhaan Allah Subhanahu wa Taala akan memperolehi pahala dari Nya, sebaliknya jika dilakukan sebagai rutin hidup, dia tidak akan memperoleh apa-apa".

Wallahu ‘alam bi sawab.

4 comments:

  1. thnks fr sharing,,=)

    ReplyDelete
  2. like3x..
    tambah sket lagi..
    mengenai cara pakai tudung yg betul juga..
    ramai x sedar jugak pasal ni..
    xkesah la tudung ape die pakai.

    sabda Rasulullah..

    2 golongan yang termasuk dari kalangan ahli neraka yang tak pernah aku lihat iaitu yang pertama mereka yang memegang cemeti seperti ekor lembu (bentuk cemeti itu seperti ekor lembu yang berbulu-bulu dan berambut-rambut) dan mereka memukul manusia dengan cemeti tersebut.

    Yang kedua adalah perempuan memakai pakaian tetapi keadaanya umpama telanjang (ketat), dan perempuan ini berjalan sambil berlenggang lenggok dan sanggol rambutnya (ataupun sekarang ikatan rambutnya) umpama bonggol unta.Dan perempuan yang sebegini keadaanya tidak akan mencium bau syurga. Ketahuilah bau syurga sudah boleh diciumi dari jarak begini dan begini.

    ~hadith riwayat muslim~

    maka..jgn la menampakkan sanggul yg tinggi tu n pkailah pakaian mengikut syariat yg ditetapkan.

    p/s: xpasal2 yuna dapat nama.. (^_^)

    ReplyDelete
  3. Jarang pembeli memilih kuih yang terdedah kepada lalat, asap dan kotoran. Biasanya pembeli akan memilih kuih yg tertutup dengan tudung saji.Sebegitu juga kecantikan dan rupa paras yang Allah SWT berikan adalah untuk tontonan suami bukannya untuk orang lain. Dunia dipenuhi dengan perhiasan, maka sebaik-baik perhiasannya ialah wanita solehah.

    maseh2 semua..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...