6/12/10

Solat Malam Menggamit Kedamaian~



Assalamualaikum, terasa di hati, buku ini tersirat seribu makna kehidupan di sebalik cinta Yang paling Agung.. tanpa perlu ada rasa jemu mahupun cemburu tatkala cinta di kejar. Tidak perlu ada rasa iri hati tatkala bahana menimpa kerana apa yang mahu dicoretkan di sini... tika hati sudah mengapai cinta Nya.. jiwa akan gementar pabila mendengar nama sang Kekasih... Ingin sekali aku nukilankan perasan hati, bahawa aku malu pada Mu.

Sebahagian org soleh berkata; Orang yang paling menyedihkan di dunia ini ialah mereka yg meninggalkan dunia, tanpa sempat merasakan kebaikan yg ada di dalamnya. " Lalu ada yg bertanya: " Apakah gerangan yg terbaik di dunia ini?" Kemudian dijawab : "Mengenal dan cinta kpd Allah, sentiasa mengingat-Nya dan mengagung-Nya melalui Solat Malam."

Salah seorang ulama tabi'in bercerita: " Saya telah bermimpi bertemu dgn seorang wanita yg cantik jelita. Saya bertanya kpdnya: 'Siapakah kamu?' Dia menjawab: 'Saya bidadari syurga.' Kemudian saya bertanya lg kpdnya: 'Apakah kamu mahu berkahwin dgn saya?' Dia menjawab lamarlah aku dahulu. 'Saya bertanya lg: 'Apakah mas Kahwinmu. 'Dia menjawab: 'Solat pada sepanjang malam'."

Wahai saudara ku, saya khuatir tatkala anda bangun pada malam hari cuma sekadar untuk membuang air kecil atau besar kemudianya tidur, ataupun anda cuma bangun malam untuk menonton perlawanan bola sepak ? Ataupun mimpi ngeri menghantui anda?

Saudara2ku yg dicintai, saya yakin dan percaya... anda mampu lakukanya ! Anda mampu untuk bangun pada waktu malam, mengambil wuduk, menghamparkan sejadah..kemudian sujudlah pada Ilahi. cukuplah sekadar 2 rakaat tahajud buat permulaan.. Anda akan temui kemanisannya di situ.. Biar sedikit pada permulaan, tp istiqamah dan ikhlas.

"Hendaklah kamu lebih memerhatikan cara amalan itu diterima berbanding banyak beramal, kerana terlalu sedikit amalan yg disertai dgn takwa. Bagaimanakah amalan itu hendak diterima? ~Ali bin Abi Talib r.a~

p/s: Sempena musim world cup ni.. sama2 lah kita menonton bola sambil bertahajud... (^_^v)
glory2 palestin.. huhu.. Sebelum game start tu, solat dulu ye.. Mohon kesejahteraan hidup di dunia dan di akhirat. Aminn..




3 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...