6/29/10

Alhamdulillah..










Alhamdulillah, pagi yg ceria bukan ? Kita bisa melihat pohon menghijau, mampu untuk mendengar burung berkicauan, dan dapat merasai hembusan bayu pagi yg begitu menyegarkan.. Bukankah itu semua, anugerah dari Allah? Ucapkanlah syukur padaNya selagi kalian bisa menghirup udara untuk bernafas, memperoleh tenaga dari proses pencernaan oxygen itu.. Subhanallah, sungguh hebat pengaturan alam Mu Ya Khaliq. Sesungguhnya kehebatan dan kecerdikan Mu tiada tolak taranya.

Alhamdulillah, sekali lagi ku panjatkan kpd Ilahi, dengan bantuan kurnian Nya Yg Maha Hebat, mampu bagi ku merasai sekelumit nikmat kejayaan untuk ku terus berbakti pada Islam tercinta. Kadangkala diri ini terasa malu, hendak meminta pada Sang Pemberi, tapi si empunya diri ini, xmampu menunaikan hak pada Nya.

Renung2kan ayat Quran yg membuatkan hati saya amat tersentuh tika membacanya di dalam ktm.. begini

"Amat besar kebencian di sisi Allah bahawa kamu mengatakan sesuatu yg tidak kamu kerjakan" (Ash-Shaff:3)

Malu lah wahai si empunya diri, mana kamu hendak letak muka di padang masyar nanti oi..

Seperkara lagi, sudah tiba bagiku untuk membuat sedikit perancangan hidup... Seingat ku dahulu, ada seorang Englishman ni, dia tulis 100 matlamat hidup dia masa dia remaja and almost 80% dia mampu buat ? Kenapa begitu? Menurut kajian, kita akan lebih bermotivasi, jika matlamat itu kita tulis dan kita catatkan. Perlu diingat, kita merancang, Allah merancang, Tapi, Allah adalah sebaik2 perancang... matlamat nya adalah.

1. Saya ingin menghabiskan degree saya dalam bidang Biotechnology, di Monash University selama hampir 3 tahun dengan memperoleh first class degree. jika ada rezeki, + 1 year for Honours. InsyaAllah.

2. Selanjutnya, saya ingin melanjutkan pelajaran di University of Adelaide dalam masters selama 2 tahun. Kemudian menimba sedikit pengalaman bekerja di sana. InsyaAllah. Auntie pernah berkata, di Malaysia, memang agak pelik, jika kita peroleh degree dalam biotech tp berkerja dalam sektor ekonomi misalnya sebagai seorang accountant. Tapi, di US, perkara ini bukan perkara mustahil. Cuma, once kita peroleh peluang untuk bekerja, buatlah sebaiknya. Try to be creative ( Anak Fozi, 2010)

3. Saya juga ingin bergiat aktif dalam aktiviti dakwah dan usrah saya bersama Isma, insyaAllah segala kudrat yg ada akan saya curahkan, apa yg terdaya saya akan bantu. Pepatah ada mengatakan, serigala tidak akan menyerang kambing jika dia berada dalam kelompoknya. Maksudnya disini, pabila kita bergerak dalam jemaah misalnya, kita akan menjadi kuat dan risalah islam kan mudah tersebar.

4. InsyaAllah, dalam tempoh 4 atau 5 tahun dari sekarang saya akan persiapkan diri untuk membina keluarga muslim. Dalam tempoh itu saya akan cuba untuk perbaikki diri sebaik mungkin. Saya ingin mencontohi Rasulullah s.a.w kerana beliau adalah contoh suri teladan yg terbaik. Moga2 saya akan dikurniakan zaujah dan zuriat yg menjadi penyejuk di mata dan penawar di hati.. (poyo je) huhu.. doakan saya..

5. Akhir sekali, sudah tentulah saya berazam untuk menjejakkan kaki ke bumi palestin. Saya ingin berjihad, walau dalam bentuk apa sekalipun. Kerana puncak segala amalan adalah dengan berjihad di jalan Allah. Tidak kiralah jihad harta, ilmu pengetahuan, mahupun tenaga. Moga2 saya akan menjadi saintis islam yang berguna pada agama dan juga bangsa.

Sahabat2 yg dirahmati Allah sekalian,akhir kata mohon jasa baik kalian untuk mendoakan saya tika kalian membaca entry ini. Segala salah silap saya harap ditegur, saya cuma manusia biasa yg banyak kelemahan. Di kesempatan ini juga hendak mengucapkan berbanyak terima kasih kepada... Allah s.w.t, Rasulullah s.a.w, guru2, arwah mak, ibu dan ayah,makcik2, keluarga terdekat, sahabat handai sekalian dan juga....kamu. Kalian adalah sumber kejayaan dan 'kegembiraan ku yg satu' Terima kasih banyak2.

Jaras di laman isinya padat

Tempat menyimpan buahnya manggis,

Orang beriman penuh beradat,

Lakunya sopan mukanya manis.

9 comments:

  1. bagus! insyaAllah. kita merancang, Allah jua merancang... apa2 pon usaha dan niat tu penting.. target memang cantik :D

    ReplyDelete
  2. wahh! hebat merancang..
    insyaallah..kite doakan..
    smoge matlamat dpt dicapai 100%..
    insyaallah..

    ReplyDelete
  3. terima kasih...moga dirahmati Allah selalu.

    ReplyDelete
  4. sgt bgus utk mencatat pelan hidup kita..thumbs up for u..perancangan yang tidak dicatat, potensinya utk menjadi realiti adalah sgt tipis. namun, Allah jua sebaik2 penentu.. He knows everything better than us.. all the best to u!

    ReplyDelete
  5. suka saya tengok yang target no 4 tu... huhu..
    slamat mencapai perancangan hidup ye acap..(^_^)

    ReplyDelete
  6. saya pun suka tgk target no 4 ni ammar... cuma mampu xmampu je la dalam bermujahadah ni.. syukran ya akhi.. perjalan di monash msh pjg.. (^_^)

    ReplyDelete
  7. nsi minyak aq tuggu tau!
    planning are great!
    good,kampung boy!

    eh,bandar boy!

    no3,,,

    muslim boy!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...