6/28/10

Malu...


Alhamdulillah, bersyukur ke hadrat Ilahi, berkat rahmat dariNya mampu lg diri ini untuk terus menulis tinta2 berupa hikmah dan nasihat.. Pada entry kali ini, suka saya untuk menghuraikan akhlak muslim yg ke 4 merujuk kpd buku "Apa Ertinya Saya Menganut Islam"
ditulis oleh allahyarham Ust Fathi Yakan.. Sebagai seorang muslim, kita seharusnya mempunyai sifat malu. Like we oways heard b4, malu itu makhota iman.. tp benarkah malu itu makhota jika tiada permata sebagai hiasan..

Sahabat2 yg dirahmati Allah sekalian, sebagai seorang muslim/muslimah kita mestilah bersifat malu dalam semua keadaan, tetapi sifat malunya itu tidak menghalang diri dpd mengatakan kebenaran. Termasuk juga pengertian malu itu ialah dengan tidak campur tangan dalam urusan org lain, menahan pandangan, ringan tulang, tidak meninggikan suara, berpada dgn apa yg ada setelah diusahakan dan byk lg sifat2 yg merujuk kpd sifat malu.

Sebagai seorang pelajar, kita perlu tahu, malu perlu bertempat, malu bertanya ketika kuliah, bukan sebenarnya malu, tetapi takut. Malu bertanya sesat jalan. Begitu juga dalam berpakaian, kita perlu besederhana dan yg paling penting perlulah menutup aurat. Tapi? Apa jadi dengan rakan2 seagama kita, tika, mereka yg digelar sebagai akhwat dan ikhwah, baik pengetahuan agamanya, bertudung litup, tp...... bagaimana dgn akhlak mereka? pergaulan mereka? Pernah saya ditegur oleh ummi, tak semua, perempuan bertudung labuh tu baik hatinya, malu perwatakannya.. dan tak semua lelaki, yg mengenakan kopiah sepanjang masa pula baik hatinya, zuhud perwatakannya. Aduhai si empunya diri.. manusia2...

Sahabat2 sekalian, tahukah kita, Rasulullah s.a.w.lebih pemalu dari seorang anak gadis dan baginda bersabda:

"Iman itu lebih dari 70 atau lebih dpd 60 cabang yg paling afdal adalah kalimah Lailahaillallah dan paling rendah ialah membuang sesuatu yg boleh menyakitkan dari jalan dan malu itu satu cabang dpd iman" (Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim)

Perlu diingat , bahawa tanpa sifat malu, mana mungkin lahirnya ummah yg berakhlak mulia, tanpa sifat malu, Rasulullah pernah berkata, buatlah apa yg kamu suka? Jadi kawan2 marilah kita mempraktikkan sifat ini.. InsyaAllah, bukan sahaja diri kan terjaga, kita juga akan dihormati oleh manusia dan disayangi oleh Allah.. Bukankah redha dari Nya yang kita inginkan?

"Tidaklah sekali-kali Allah Taala menguji hambaNya dengan godaan hawa nafsu dan kederhakaan,tiada lain ia brtujuan mengarahkannya supaya brjuang & melawan sehingga perjuangan itu akan melahirkan cinta kepada Allah
(Ibn Qayyim)"

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...