6/10/10

Malas atau Rajin



Assalamualaikum wbt... alhamdulillah sekali lagi diri ini terus diberi ruang dan kesempatan untuk menitipkan sedikit tinta2 hikmah berupa nasihat buat tatapan bersama. Syukur juga ku panjatkan ke hadrat Ilahi, dengan berkat kasih syg serta limpah barakah Nya, kita mampu lagi menghirup udara segar dan merasai nikmat iman di dalam diri. Alhamdulillah..

Sahabat2 yang dirahmati Allah sekalian, sedar x sedar.. kita semakin menghampiri Ramadhan.. Bulan Rejab baru sahaja kunjung tiba, oleh itu, jangan lupa ye selalu amalkan doa ini..

"Ya Allah ya Tuhanku, berkatilah kami pada bulan Rejab dan Syaaban dan sampaikan kami ke bulan Ramadhan" (Riwayat al-baihaqi).

Moga2 kita terus diberi kesempatan umur untuk mengecapi bulan yang paling dinanti nantikan saban tahun.. Sebelum itu, persiapkan diri dalam bulan Rejab dan Syaaban ini, bak kata2 org2 muda.. Bulan Rejab dan Syaaban ni ibarat pra U la.. Sebelum masuk ke U sebenar pada bulan Ramadhan nanti.. Tapi perlu diingat, itu tak bermakna kita hanya perbanyakkan amal pada bulan Ramadhan sahaja, amalan2 sunat seperti puasa sunat, solat malam, zikrullah, tadarus Al Quran ini perlulah sentiasa istiqamah, nabi s.a.w pernah berpesan biar sedikit asalkan istiqamah.

"Lakukanlah kerja atau amal yg kamu mampu, seseungguhnya sebaik-baik pekerjaan atau amal adalah istiqamah walaupun sedikit" (Dpd Abu Hurairah)

So, sahabat2 sekalian, apa lagi? mari cube? hehee... Tetapi dalam kita beramal ni, mesti sifat malas sentiasa menghantui diri kan, ade jew halangan dan cubaan.. Tahukah juga kita yang sifat malas ni, tak kira la semasa hendak belajar ke atau melakukan apa2 pekerjaan adalah kesan dpd sikap tidak ikhlas dalam apa yg diamanahkan.. renung2kan..

Sementara sifat rajin pula ialah buah kpd sifat ikhlas.. Dari mana datangnya sifat ikhlas ni? Sifat ini datang dari minat yg tinggi dan minat ini pula datang dari iman yg tinggi.. tetapi perlu sentiasa beringat salah satu ciri2 sifat malas ini ialah rajin bekerja ketika ramai tetapi malas ketika sendirian..

"Org yg riak memiliki beberapa ciri; malas jika sendirian dan rajin jika di hadapan banyak orang. Semakin ghairah dalam beramal jika dipuji dan semakin kurang jika dicela" (Saidina Ali r.a)

Erm.. sungguh terasa hati bukan? Mari kita lihat apa sabda nabi Muhammad s.a.w yg bakal membuatkan kita lebih terasa hati, berdouble2 bak kata interviewer ielts..

"Aku takut apa yg menakutkan bakal berlaku kpd umatku, besar perut ( Kuat makan) , banyak tidur (malas) dan lemah keyakinan." (Riwayat al- Daruqutni dan ad-Dailami).

Akhir kata, ambil lah sedikit pengajaran dpd sekelumit nasihat di atas. Moga2 kita sama2 kan menjadi muslim yg bakal menjadi tonggak pengerak kemajuan Ummah. Majulah Islam untuk semua... Jangan malas2..


3 comments:

  1. yup..sokong2..moralnya.kne la kurangkn mkn bwu tak mls..huhu yg tu payah tu..adeh

    ReplyDelete
  2. terima kaseh alyaa n muhajir..
    betul 2 jir, makan ngn tidur 2 la paling susah nak lawan, lebeh2 lagi tyme cuti kat umah ni.. berdouble2 la berat badan..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...