11/10/10

Dunia tidak seharusnya terlalu dicintai...


(sangat penting untuk mengelakkan kuku tercabut kali ke 4)
(Tetapi kenapa perlu berjenama?)


(Antara 3 barangan dunia saya )
(Yang satu (bacaan ilmiah) lebih baik dari yang dua )




Jika kita berbicara tentang dunia, berbanggakah kita menjadi penghuninya ?


Dan ,,,


Jika kita berbicara tentang akhirat, sedarkah kita bahawa akan tiba suatu masa nanti, dunia ini akan kita tinggalkan?


Cuma, yang menjadi persoalannya di sini.. adakah syurga atau neraka menjadi destinasi akhir persinggahan kita..?


Alhamdulillah, tika entry ini ditulis, diri ini baru sahaja selesai menduduki peperiksaan Chemistry. Walaupun jika dibilang, agak banyak soalan yang dibiarkan terlompong tetapi hati ini sangat bersyukur. Berkat pertolongan dari Allah dan doa dari ibu bapa, mampu diri ini harungi peperiksaan dengan tenang serta lancar. Cuma ada sedikit kekalutan yang berlaku pada hari ini, entah tidak semena2 hati ini didesak kuat untuk keluar dari dewan peperiksaan secepat yang boleh. Mungkin sebab keloyaan yang melampau merenungi kertas chemistry 3 jam tanpa henti.. huhu.. Astagfirullah… mohon diberi kefokusan yang lebih di lain masa..



Dunia ? Sering kali kita berbicara tentang dunia dan isinya.. Pabila berbicara tentang dunia, tidak kurang atau lebih, majority manusia yang berfitrah insani akan mudah tertipu akan dunia. Orang kaya akan tertipu dengan hartanya, orang berpangkat akan tertipu akan pangkat dan darjatnya, seorang lelaki akan tertipu akan kekasihnya…dan seorang pelajar? Akan tertipu dengan kehidupan remajanya..


Remaja? Kenapa anda mudah tertipu ?


Jawapnya ringkas..kerana mereka belum matang.. Jika kita selusuri kembali memori-memori lama kita. Pernahkah kita terlibat dengan kancah dunia “percouple lan ini” ? Buat siapa yang tidak pernah bersyukurlah atas kurnia dan rahmat Allah terhadap diri kalian. Seseungguhnya bukan tidak ada insan yang meminati kalian, cuma, Allah lebih mencintai kalian. Dan jangan tidak percaya pula, budaya bercouple ini seakan telah mula menular dalam kehidupan remaja. Bak kata orang2 tua.. ye kot.. hehe jika tak bercouple x sah bunyinya.. Semacam ada sesuatu yang tidak kena. Betul ke?



Okay, kita berhenti sebentar tentang isu ini, saya ada satu saranan yang cukup bernas.. Secara jujurnya, seorang lelaki akan menjadi seorang yang amat “bersastera” pabila dia meminati seseorang. Segala ayat2 berbungga dan kata2 yang sedap didengar akan ditulis dengan segalan kudrat dan “kejiwangan yang ada”. Saranan saya, cuba anda gunakan tulisan anda yang berbunga itu untuk tujuan dakwah?


Mudah bukan.. menulis surat cinta tetapi memainkan “role model “ yang berlainan. Jika dulu surat cinta untuk kekasih, tetapi kini surat cinta untuk insan2 yang ingin didakwahkan itu.. Dengan itu kita bukan sahaja berjaya memikat hati seorang insan, tetapi semua insan akan mencintai kita. Tidak cukup dengan itu. Allah juga akan mencintai kita..indah bukan? ^_^ tetapi perlu diingat, niat kene ikhlas.. dakwah kerana Allah, ikhtilat dalam bergaul perlu dijaga.. Ikwah sesame ikwah dan akhwat sesame akhwat.. InsyaAllah, niat kan senang terjaga.. no more coupling2 ye till bernikah? Boleh janji?

Mari kita sama-sama menjaga maruah dan kehormatan diri kita, jagalah kemanisan ini, hingga tiba masa yang halal bagi kita untuk merasainya.. Ayuh bermujahadah melawan hawa nafsu.. wallahualam.


2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...