11/21/10

Kaulah Bidadari hatiku...




"Bidadari itu berkulit hitam manis, dahinya tinggi, bahagian atas matanya berwarna merah, dan bahagian bawah matanya berwarna biru serta memiliki sifat malu"


Kaulah Bidadari hatiku


Hehehe, jangan tertawa dulu dan cepat-cepat membuat kesimpulan... ambil masa, tarik nafas sedalam-dalamnya.. mulakan bacaan entry pada kali ini dengan nama Allah yang Maha pemurah lagi Maha Mengasihani... ok? Sudah siap ? kalau begitu, mari kita teruskan...


Kalian kenal Umar ibn. Khathtab ? Sudah pasti kenal bukan.. Kalau tidak kenal... itu agak keterlaluan..hehe.. Tapi, ada apa dengan Umar? Apa pula kaitan Umar dengan bidadari di atas? Begini ceritanya.. Rasulullah s.a.w mendidik sahabat-sahabatnya banyak melalui penceritaan, pengisahan, tingkah laku serta akhlak yang sopan dan bermacam-macam cara lagi.. Disebutkan pada suatu hari, ketika Rasulullah s.a.w dimi'rajkan menghadap Allah, Malaikat Jibril 'alayhissalam memperlihatkan kepada Beliau s.a.w taman-taman syurga yang begitu indah serta harum mewangi. Tiba-tiba, baginda s.a.w terlihat ada sekumpulan bidadari syurga yang sedang bercengkerama. Ada seorang bidadari yang begitu berbeda dari yang lainnya. Bidadari itu menyendiri dan tampak begitu malu..


Lalu Rasulullah s.a.w pun bertanya kepada Jibril, "wahai Jibril 'alayhissalam bidadari siapakah itu" ? Malaikat Jibril menjawab, "Bidadari itu adalah diperuntukkan untuk sahabatmu Umar radhiyallahu'anhu. Pernah suatu hari ia membayangkan tentang syurga yang engkau ceritakan keindahannya..


"Bidadari itu berkulit hitam manis, dahinya tinggi, bahagian atas matanya berwarna merah, dan bahagian bawah matanya berwarna biru serta memiliki sifat malu"


Subhanallah, begitulah Bidadari edisi special yang diperuntukkan khas untuk Umar r.a.. Kita bagaimana? Tidak teringin ke memiliki bidadari seperti itu? Lalu, ayuh kita belajar daripada Umar r.a..


Belajar daripada Umar r.a


Siapa sesungguhnya Umar yang bisa mendapatkan bidadari edisi special khusus untuk dirinya sendiri itu? Umar r.a adalah sahabat Nabi s.a.w yang memiliki perwatakan serta kekuatan yang sangat besar dalam menyebarkan risalah islam. Ini merupakan berkat doa Baginda Nabi s.a.w "Ya Allah muliakanlah islam dengan masuknya salah seorang dari dua Umar" (Umar ibn khattab atau Amr Bin Hisyam@ Abu Jahal).


Sejak dari saat itulah kaum Muslimin yang baru sedikit berani untuk solat dan thawaf di Kaabah secara terang-terangan. Dakwah yang pada mulanya secara sembunyi-sembunyi berubah berani memunculkan diri... Begitulah sosok peribadi Umar r.a sehingga digelar al-faruq, pemisah antara yang hak dan juga batil...


Sahabat-sahabat sekalian, begitu banyak kisah-kisah menarik yang menceritakan peribadi Umar ibn khattab.. Beliau bukan sahaja seorang pemikir yang hebat tetapi juga pemimpin yang berjiwa kental.. Oleh itu, tidak hairanlah, peribadi yang istimewa sepertinya mendapat hadiah istimewa daripada Allah s.w.t...


At the first you make Habbits, at the last Habbits make you...



10 muwasafat tarbiyah..

1) Aqidah yg sejahtera

2) Ibadah yg shahih

3) Akhlak yg mulia

4) Luas pengetahuan

5) Sihat tubuh badan

6) Mampu berdikari

7) Melawan nafsu

8) Sangat menjaga masa

9) Tersusun urusannya

10) Bermanfaat pada insan lain



Dalam 10 muwasafat tarbiyah di atas.. seberapa banyakkah telah berjaya kita penuhi ? Adakah kita telah berjaya memiliki aqidah yang sejahtera ? Pengetahuan yang luas ? Akhlak yang mulia ? Jika belum semua, sudahkan kita penuhi satu daripadanya? Sukar bukan ? Sangat-sangatlah sukar bagi diri yang berfitrah insani ini... tika nafsu masih lagi mengepalai diri, mampukah muwasafat tarbiyah ini kita ikuti ?

Lalu terhasilah pepatah di atas,


"At the first you make Habbits, at the last Habbits make you..."


Pada mulanya sukar, di akhirnya? Pasti mudah bukan... beginilah maksud pepatah di atas.. Jangan bersedih dan beduka andai kita tidak istiqamah melakukan amalan-amalan sunat dan solat berjemaah d masjid, tetapi bersedihla andai kita tidak punyai niat dan keazaman untuk berubah.. Percayalah, alangkan batu yang keras juga mampu dibentuk oleh air yang sifatnya lembut.. inikan pula hati kita.. InsyaAllah, walau sekeras mana pun hati kita atau hati insan-insan yang ingin kita dakwahkan itu, akan tiba pada suatu masa dan ketika ia akan terbentuk. Terbentuk dek siraman nasihat-nasihat yang berguna...


Belajar solat berjemaah di masjid..


Jika mengimbau kembali kenangan lama, hati ini pasti akan tergelak kecil.. Pepatah ada mengatakan, pengalaman itu mematangkan usia... Pernah suatu ketika, seingat saya ketika itu saya baru menginjakkan kaki ke sekolah menengah dan mula untuk berjinak-jinak ke surau. Alkisahnya, pada suatu hari, di subuh yang hening ketika hendak pergi ke surau, basikal saya rosak, rantainya tercabut. Panik dibuatnya, manakan tidak, tanah perkuburan pada waktu itu, betul-betul berada di hadapan mata.. Lalu terjadilah kekalutan yang tidak terhingga. Hehe.. membayangkan lembaga putih di hadapan saya, lalu saya cuba memecut 100km per hour menuju ke surau. Peristiwa itu tidak akan dapat saya lupakan.. Imaginasi vs realiti..

Ibrah dari kisah di atas, bukan mudah untuk berubah dan perubahan itu memerlukan pengorbanan.. Pengorbanan yang bagaimana... pengorbanan melawan hawa nafsu...


"Tidaklah sekali-kali Allah Taala menguji hambaNya dengan godaan hawa nafsu dan kederhakaan,tiada lain ia brtujuan mengarahkannya supaya brjuang & melawan sehingga perjuangan itu akan melahirkan cinta kepada Allah "


Jika kita inginkan bidadari edisi spesial di syurga nanti, siap siagalah untuk berkorban di Jalan Allah..


Jika kita inginkan syurga Ilahi, bersiap siagalah juga untuk mewakafkan diri di jalan dakwah ini,


Berkorban, terkorban, dikorban, pilihan di tangan kita.. renung-renungkan.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...