11/6/10

Jangan takut-takut.....


"Ali b. Abi Talib menasihatkan"

Dosa terbesar adalah KETAKUTAN,
Rekreasi terbaik adalah bekerja,
Musibah terbesar adalah Keputusasaan,

Keberanian terbesar adalah KESABARAN,
Guru terbaik adalah pengalaman,
Misteri terbesar adalah kematian



Dinukilkan oleh Ali b. Abi Talib r.a, beliau mengatakan bahawa "Dosa terbesar adalah KETAKUTAN" ...
juga, sepertimana yang dinukilkan oleh pepatah Melayu, "Jika takut dilanda ombak, jangan berumah di tepi pantai"....

Takut ? Apa itu takut ? Awak takut, saya takut, adik takut, mak takut, isteri takut...semua orang takut. Macam perasaan cinta, takut itu juga satu fitrah... tetapi yang menjadi persoalanya, ketakutan kerana apa? Salah ke ada perasaan takut? takut pada siapa? InsyaAllah, hadirnya saya di malam hari ini adalah kerana takut,, takut dan cinta pada Ilahi. Dua perasaan indah yang jika kita jalin garapkan akan menumbuhkan benih2 kebahagiaan di dalam diri..

Saya menulis kerana saya takut?

Sebelum kita menghuraikan perasan takut dengan lebih lanjut, saya ingin bertanya rakan2 satu soalan cepu emas.. Kenalkah anda dengan Ibnu Mas'ud ? Seperti yang diriwayatkan dalam kisah para sahabat, Ibn Mas'ud bertubuh kecil dan kurus, hingga pabila dia berdiri, tiada bedanya dengan orang yang duduk. Pada suatu hari, beliau pergi memanjat sebatang pokok untuk memetik pohon arak. Dari pohon itu, akan digunakan buat Nabi. s.a.w bersiwak.Ketika ia memanjat, tampaklah betisnya yang kecil serta kempis. Para sahabat lalu mentertawakannya. Maka Rasulullah s.a.w pun bersabda, "Tuan-tuan mentertawakan betis ibnu Mas'ud ? Keduanya di sisi Allah lebih berat timbangannya daripada gunung Uhud"

Jadi Kenapa anda perlu takut ditertawakan?

Kisah ke dua, kisah bagaimana kepayahan Zaid Bin Tsabit mengkodisifikasikan Al Quran dalam sebuah mushaf. Amanah ini digambarkan Zaid , lebih berat daripada memindahkan dua buah gunung. Subhanallah..

Jadi Kenapa anda perlu takut untuk memegang amanah?

Kisah ke tiga, Helen Killer doktor yang buta, tuli dan bisu. Beliau merupakan seorang insan yang kita fikir pada ketika ini, adalah insan yang paling malang di dunia. Namun ? adakah setiap apa yang dijadikan oleh Allah s.a.w itu sia2 ? Sama sekali tidak.. Kemudian ada seseorang yang berjaya mengajar beliau secara terus menerus melalui kaedah sentuhan di mulut. Akhirnya beliau berjaya menjadi seorang doctor yang berjaya.

Jadi, kenapa kita perlu takut untuk belajar dan mengajar sedangkan kita memiliki indra yang lengkap? Mengapa kita tidak bersyukur dan menggunakannya untuk meningkatkan potensi diri kita?

Secara sederhana, kegagalan adalah teras kejayaan. Tahukah anda juga bahawa Amarika Syarikat juga merupakan sebuah hasil daripada kegagalan total. Kerana Columbus sebenarnya ingin mencari jalan ke ke Asia.

Lalu, bagaimana kita belajar untuk tidak takut ?

1) Mengubah persepsi tentang dunia.. "Dunia ini panggung sandiwara, Ceritanya mudah merubah, setiap kita dapat satu peranan yang harus kita mainkan" ( From Zero to hero )

Setiap dari kita pasti akan merasa rugi jika dunia ini menjadi "ultimate goal ", setiap kita juga pasti akan merugi jika kita mengangap dunia adalah segalanya, sedangkan pada pandangan Nabi s.a.w dunia ini tidak ubah seperti sayap nyamuk dan titisan air di tengah lautan..

Lalu, ubahlah presepsi kita terhadap dunia, zuhudlah terhadap dunia, dunia ini tidak lebih seumpama penjara bagi orang mukmin dan syurga bagi org kafir.

2) Hargai masa... Kita akui, kita insan biasa, banyak keterbatasan diri dan kekurangan, kelemahan serta acap kali mengalami kegagalan, kemalasan dan lain2. Itu bukan masalah. Di tengah keterbatasan itu kita dasyatkan diri agar lahir prestasi tinggi. Sejarah mencatatkan , banyak org besar justru lahir dari himpitan kesulitan bukan buaian kemanjaan. Mereka berjaya dengan mengurangi tidurnya , menguruskan keduniaan mereka untuk tujuan ukhrawi. Meyedikitkan tidur, supaya bisa bangun di malam hari untuk merasai betapa lazatnya ibadah malam itu. Mereka tidak berlebih2han dalam bercanda tuk merasakan kelazatan iman itu. Mereka menahan diri dari maksiat biar tubuh mereka tetap sihat.

3) Jangan penuhi kehendak nafsu. "Kehendak nafsu walaupun sangat merosakkan tetapi sangat kita sukai. Apabila sesuatu itu sangat kita cintai, kita akan jadi buta lalu kejahatan dilihat baik. Malah kita akan menjadi hamba kepada apa yang kita cintai" (Solusi 25).

Jadi, mari kita mujahadah melawan nafsu.

Jadi, Apa solusinya ?

Walau apa pun jenis dan asbab ketakutan itu, kita seharusnya perlu tampil lebih berani. Sayyid Quthub pernah berkata "Sesungguhnya keberanian tidak akan mempercepat ajal, kerana ajal telah ditentukan, Sesungguhnya sikap pengecut tidak akan memperlambat, kerana ajal sudah ditentukan" mendalam bukan kata2 beliau..

Melalui kisah2 yang disampaikan di atas ambillah sedikit ibrah buah renungan bersama. Anda boleh kata, saya takut gelap sebab.....? saya takut exam sebab.....? saya takut untuk berkahwin sebab.... saya xbersedia?. Seharusnya anda perlu begini, kenapa saya perlu takut gelap, gelap kan normal... kenapa saya perlu takut untuk berkahwin jika saya dah bersedia.. insyaAllah jika ada rezeki dan kesempatan saya akan pergi merisik.. Dan, kenapa saya perlu takut exam? sebab xde scholar? sebab saya xcukup baca buku? seharusnya anda perlu jawab begini.... exam adalah ujian kecil di dunia, ada gantinya jika gagal.. tetapi.. jika gagal exam di akhirat ? Anda akan digelar "looser" sepanjang hayat....

p/s: entry ini ku tujukan khas buat para du'at sekalian, adik ku yang sering kali meminta untuk tukar sekolah dan rakan2 di monash.. Sebelum berundur mohon jasa baik rakan2.. luangkan sedikit masa tuk membaca sedikit perkongsian di bawah.. Saya pohon....bacalah, ada ibrah tersembunyi di sana..



2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...