11/24/10

Abang…. Doktor ke?


Alhamdulillah, bersyukur ke hadrat Ilahi, dengan rahmat kasih sayang dan kurniaNya, mampu lagi bagi saya untuk terus menulis tinta-tinta berupa cebisan nasihat yang saya kira sangat sedikit nilainya buat islam.. Tika saudara-saudara islam kita yang lain mampu berjihad mengharungi rintangan cuaca yang begitu dasyat ditambah pula dengan keadaan negara mereka yang tidak stabil, acap kali dihujani peluru-peluru hidup dan dipayungi dentuman-dentuman bom yang tidak kunjung reda, saya hanya mampu menulis.. Menulis di satu sudut yang begitu selesa tanpa ada sebarang kekacauan dan kesulitan… Harapannya, moga nanti, ada insan yang tersentuh tika membaca entry yang tidak seberapa ini..


“Seorang insan yang peroleh hidayah akan usaha dakwahmu lebih baik dari dunia dan isinya”


Walaupun begitu, saya juga sedar selepas mentadaburi ayat ini bahawa hidayah itu milik Allah..


“ Sesungguhnya engkau tidak bisa memberikan hidayah pada orang-orang yang engkau cintai, akan tetapi Allah-lah yang memberikan hidayah pada sesiapa yang dikehendaki-Nya. (Al-Qashash:56)


Ok…. Selesai sudah pendahuluan kata yang saya kira begitu panjang luahan hatinya.. Mari pula kita beralih kepada tajuk utama entry pada kali ini..


Abang asyraf… Doktor ke? Doktor ape ? Doktor gigi ea? Dengan wajah yang comel , si kecil Adi Hamzah bertanya pada diri… Dengan spontan, tanpa diduga, jawapan ini keluar dari mulut.. Abang Asyraf, Doktor alam…? Doktor alam ? Ada ke? Si kecil itu bertanya kebingungan… afwan ye adi… hehee


Doktor alam,


Pabila menyelusuri sejarah hidupku, sama sekali profesion ini bukanlah menjadi cita-cita utama dalam hidup.. Sejak dari Darjah 1 hinggalah ke Tingkatan 5, tanpa ada sebarang ragu.. aku telah membulatkan tekad untuk menjadi seorang Doktor perubatan… Inilah yang dikatakan suratan takdir dalam kehidupan..

Seharusnya kita panjatkan kesyukuran pada Ilahi kerana hikmahnya yang terindah pasti ada untuk kita dalam meniti jalan yang masih panjang di hadapan.. teringat pula akan lagu edcoustic (jalan masih panjang).. dengar-dengarkan la ye..


Dan, semenjak pertanyaan si kecil adi itu, membuatkan minda ini ligat berfikir.. Berfikir dan terus berfikir… Rupa-rupanya, teringat kembali rekod cita-cita semasa darjah satu… ada 3 pilihan yang diberikan oleh guru.. Pilihan pertama “superman”, kerjaya pilihan teratas murid-murid darjah satu..hehee kemudian pasti dimarahi guru bukan.. pilihan-pilihannya yang sebenar adalah :


1) Saintis

2) Guru

3) Imam (Hajat arwah datuk.., kurang kesampaian,huhu)


Alangkan terkejut diri ini pabila melihat rekod cita-cita itu.. “Sesungguhnya ketentuan Allah itu begitu indah”… tersangat indah bukan ? Mungkin dengan keindahan ketentuan itulah juga kalian akan dipertemukan jodoh…? Siapa tahu… Cuma apa yang ingin ditekankan di sini, adalah soal niat.. teringat akan pesan Imam masjid sunway dalam ceramahnya.. jangan dirisaukan bidang apa yang kalian belajar sekarang.. tugas kalian hanya belajar dan belajar.. yang penting niat mesti ikhlas kerana Allah taala.. Soal kejayaan pasti akan datang kemudian… wallhualam..


Aktiviti masa cuti..


“Walau siapapun kalian, jika mengangur tanpa ada sebarang pekerjaan di rumah pasti tidak akan terlepas daripada maksiat (Imam Al Ghazali) “


Bagaimana? Saya pasti, setiap daripada kita sudah ada planning-planning yang akan dilakukan waktu cuti ini bukan? 3bulan adalah satu tempoh yang lama, lebih-lebih lagi bagi saya.. Ayuh kita perbanyakkan aktiviti-aktiviti yang berfaedah.. seperti aktiviti kemasyarakatan, kenduri tahlil dan sebagainya, bekerja, tapi bukan di francais-francais Yahudi… berkebun, membaca buku, menghadiri majlis-majlis ilmu dan sebagainya..


“ Sebaik-baik kesibukan adalah dengan membaca Al-Quran, Sebaik-baik teman duduk adalah buku, Sebaik-baik tempat hiburan adalah perpustakaan , sebaik-baik majlis ialah majlis ilmu dan zikir, sebaik-baik pengawal adalah amal dan sebaik-baik sahabat adalah yang mengingatmu untuk taat kepada Allah, bahkan melihat kepadanya sahaja boleh membuatkan kamu lebih berfikir kepada ketaatan kepada Allah”


Wallahualam..


p/s: Doakan segalanya berjalan lancar untuk aktiviti anjuran KRim Johor pada esok hari di Batu Pahat,, sebuah bandaraya maju.. hehe

2 comments:

  1. DR GIGI!!! apsal bahasa sastera?? ngeng!
    kalo wat IB leh pat 7 for MALAy

    ReplyDelete
  2. ahaa.. ye ke.. maseh2.. sbb doctor gg skrg terbaik.. doctr bdh dah byk.. ko la doctr gg trbaik masia.. insyaAllah.. moga dpt fly n pas.. pastu blnje aku...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...