8/6/10

Lupa Tuhan Lantas diri dilupai Nya..



Alhamdulillah, bersyukur ke hadrat Ilahi, tika malam mula menyepi, rembulan meniti sepi.. diri ini terpilih oleh Ilahi untuk terus berjaga malam. Walaupun agak penat, namun ada sesuatu yang diri ini ingin coretkan buat renungan kita bersama.... waaa... nada sedih seakan mula menjelma.. kita ceriakan kembali suasana...

Bulan Syaaban kian berakhir, pelbagai ragam dan ibrah dapat saya ambil buat renungan diri. Diri ini seakan2, hilang dibawa arus. Entah mana silapnya. Tapi, apa yang pasti... DOSA.. membuatkan saya semakin leka dan alpa. Hati ini semakin mengeras dan nurani semakin terbias. Jarang2 sekali, hati ini mudah tersentuh tika doa dibacakan, al Quran ditadaburi dan ceramah didengari. Menurut salah seorang teman saya, alangkah indahnya hati ini jika kita mudah menangis seumpama kita menumbuk bawang.. Pasti deras bukan air mata yang mengalir keluar. Begitulah perbandingannya... Saya harap, pada bulan Ramadhan yg bakal menjelma dapat diri ini mendidik nafsu dan hati agar sentiasa berharap pada Allah..

Kehidupan di Universiti

Berbalik pada persoalan kehidupan, sepatutnya saya tidak perlulah runsing akan hal2 duniawi ini, tapi pada pendapat saya, hal duniawi inilah yang menjadi piawaian hal2 ukhrawi kita. Seperti hal pelajaran dan hubungan kita sesama manusia.. Saya dapati, pelajaran saya semakin merosot. Saya kurang memberi perhatian didalam kelas, mungkin dek kerana terlalu asyik bermujahadah melawan pandangan mata. Almaklumla Monash bukan.. adushh.. hehe..gurauan sahaja. Seperkara lagi, urusan kehidupan saya yg kelam kabut dan jadual yg tidak tersusun mungkin menyumbang kpd permasalahan ini.. Alkisahnya.. Saya juga semakin kalut bermain futsal,,, fokus2... saya perlukan fokus dan keberanian. Sesuatu yang saya perlu lebih belajar dari masa ke semasa.


Ramadhan kian menghampiri


Sahabat2 yang dirahmati Allah sekalian, Ramadhan kian menghampiri kita? Sudahkah kita bersedia untuk menghadapinya.. Bagi ibu2 di rumah, sudah beli ke langsir dan perabot2 baru? Mesti pelik bukan, jika kita lihat masyarakat islam di Malaysia begitu girang menanti hadirnya Ramadhan? Rumah dicat dengan cat baru, perabot diganti dengan perabot yang baru... Tetapi, suasana seperti ini benar2 berlaku di negara2 Arab. Mereka menyambut Ramadhan seakan2 masyarakat Islam kita di Malaysia menyambut Aidilfitri. Mesti meriah bukan. Masjid2 dipenuhi dengan aktiviti2 yang bermanfaat, setiap saat.. pasti ada sahaja insan yang keluar masuk masjid. Jika kalian hendak lihat suasana seperti ini, datanglah ke masjid UIA gombak. Di situ anda akan lihat, hatta pada jam 2 sekalipun, masih ada lagi ceramah, tadarus.. Pelajar2 asing di sana begitu menghidupkan malam Ramadhan..

Tetapi4.... perlu diingat, kita bukanlah menjadi hamba kepada Ramadhan, tetapi hamba kepada Allah, Janganlah selepas Ramadhan, kita kembali kepada perangai asal yang lame. Renung2ngan buat diri dan sahabat2 sekalian.

Checklist persiapan sebelum Ramadhan.
  • Minta restu ayah dan ibu
  • Pohon kemaafan dari semua manusia
  • Perbaiki hafazan Al Quran
  • Perbaiki jumlah ms bacaan Al Quran
  • Hutang
Target Menjelangnya Ramadhan
  • Khatam Al Quran 30jzk
  • Bawa mushaf Al Quran ke mana2.
  • Tahajud 2 rakaat setiap malam (bersahur jgn dilupa) kerana ia membedakan puasa kita dengan org nasrani dan yahudi.
  • Hafaz ayat2 dari ayatul Quran sbg motivasi buat diri.
  • Iftar( berbuka puasa ) bersama
  • istigfar 100x sehari.. Hayatilah ia, bulan Ramadhan ialah bulan pengampunan
  • Infakkan harta di jalan Allah ( seringit sehari atau lebih)..
  • etc dan sebagainya, target akan ditambah dari semasa ke semasa..

Begitulah sahabt2 yg dirahmati Allah sekalian, semoga madrasah Ramadhan pada kali ini, dapat kita lalui dengan sempurna, pohonlah doa dari Allah, agar kita diberi nikmat kesihatan dan nikmat iman yang berkekalan hingga ke akhir hayat. amiin..

Doakan juga buat diri selamat pulang ke kampung halaman, cukuplah walaupun sebentar berada di sana, doa restu ayah ibu amat diperlukan agar madrasah ini dapat dilalui dengan sempurna. Gembirakan hati mereka. Ingatlah bahawa keredhaan Allah terletak pada keredhaan kedua ibu bapa kita.. wallahualam.

Wahai orang-orang yang beriman, puasa diwajibkan ke atas kamu sebagaimana ia telah diwajibkan ke atas umat sebelummu, agar (dengan puasa itu) kamu menjadi insan yang berTaqwa”[al-Baqarah : 185]






4 comments:

  1. semoga ini yg terbaik untukmu,,,
    bagilah tips utk istiqamah dlm mnghafaz al-Q,,,

    ReplyDelete
  2. trma kaseh.. tipsnya adalah, dengan menjadikan ramadhan ni, the greatest achievement in our lifes..mksdnya di sini, dalam bulan Ramadhan la kita perbanyakkan hafaz, belar sumting yg susah.. nk istiqamah 2.. krg tau la,, doa dan smgt mungkin..insyaAllah segalanya dprmudahkan

    ReplyDelete
  3. Assalamu alaikum....
    mohon maaf lahir dan bathin....

    ReplyDelete
  4. Waalaikumussalam wbt.. insyaAllah dimaafkan..
    selamat menyambut Ramadhan.. Selamat beramal dan selamt brmujahadah.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...