8/31/10

Ini Jalan Ku...


Ini jalanku..

Tika kamu bertanya, jalan apa yang kamu pilih ini duhai kawan?

Kamu tidak lagi berhubung denganku,

Kamu tidak lagi hadir, untuk mengejutkan aku dari lena?

Tiada kata2 nasihat lagi untuk diri ku?

Kawan apakah ini?

Kamu menyakiti hati ku….

Mungkin itu yang kamu rasa…

Lalu… ini jawapanku

Ini adalah jalan yg aku pilih... dan aku bersyukur berada di landasannya... mungkin kadangkala aku tersimpang siur menongkah arus, namun, benih tarbiah, menyemai kembali, iman2 yg semakin tersisih...

Mungkin dulu, tika, aku berada dalam kejahilan, aku tidak terlalu menghargai cinta Ilahi, aku trlalu asyik mengejar cinta manusia, hingga aku lupa tujuan sebenar aku diciptakan di dunia ini adalah hanya untuk beribdah pada Allah..

Mungkin dulu, aku hanya mengerti bahawa Ibadah hanya pada solat, tapi kini, aku sedari bahawa, ibadah itu meluas,, alangkah bertuahnya aku menjadi hamba Allah ini... tika aku bermujahadah dalam melawan hawa nafsu diri Mu sentiasa ada sebagai penolong..

Mungkin dulu, tanpa segan , aku mampu berbicara pada wanita tanpa hijab, sehadirnya benih tarbiah didalam diri, aku menguatkan azam untuk bermujahadah menjaga batas pergaulan. dikala aku tersimpang, ada sahabt menegur .. di kala aku tersungkur, ada Kamu Ya Allah, menjadi penghibur...

Namun, aku hanya manusia biasa, dalam usaha aku mengingatkan manusia, aku seringkali terlupa dan alpa.. alpa dipupuk badai, alpa dibuai arus, alpa dek kemanisan wajah seorang insan bernama wanita... Aku cuba, dan seringkali mencuba.. agar nanti bila tiba satu masa, aku mampu Ya Allah, aku mampu, .. mampu untuk mengatakan tidak pada yg batil dan benar pada yg hak.. Imam Syafie pernah berpesan.. ada 3 tanda, pabila seseorang itu, memperoleh darjat ketakwaan yg tinggi di sisi Allah...

1) Dia mampu bersedekah dalam keadaan dirinya sendiri tidak mampu

2) Dia berani menyatakan yg benar pada perkara yg hak dan salah pada perkara yg batil

3) Dia, mewarisi sifat warak, dengan meninggalkan perkara2 syubhah...

Sedikit pesanan buat diri ini dan dirimu sahabat.... andai kami para ikhwah mampu bermujahadah menahan perasaan kami, apa kiranya kamu para akhwat membantu kami, dengan tidak menjadi fitnah bagi hati dan perasaan kami....

Sahabat maafkan diri ini, andai ini jalan yg aku pilih, jalan ini adalah jalan yg terbaik ditetapkan Ilahi, hidupku, matiku, dan ibadahku hanya untuk kekasih kita Yang Esa.. aku pohon agar pabila sampai masanya nanti aku dikembalikan tika aku berada dalam satu jalan iaitu "Jalan DakwahMu" wassalam..

p/s: entry ini tiada kene mengena pada yang hidup mahupun yg telah tiada.. hanya rekaan semata2 (^_^v)..namun, mampukah kita mengatakan ini pada sahabat kita yg berlainan jantina? jika kalian mampu syabas diucapkan...kepahitan yg kalian rasakan akibat perpisahan sementara ini akan lebih manis di masa hadapan.. InsyaAllah.. Entry ini juga ku tujukan khas buat irfan fozi, sempena hari kelahirannya, juga buat rakan2 ku di monash ,usrah, sunway, saser, sedar, sksj, dan tadika juga mgkin... Salam Ramadhan salam mujahadah

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...