8/25/10

Interest Itu Minat..

Alhamdulillah, diri ini sekali lagi diberi ruang dan kesempatan untuk terus menulis... walaupun dihimpit beban kerja yang mengunung, ini tidak mengapa... diharap agar masa yang berlalu, dapat diri ini harungi dengan sebijak yang mungkin...

erm.. Interesti itu minat? menarik bukan kata2 di atas.. pada pandangan pertama, apa yang agak2 nya rakan2 fikir? Mungkin, sekadar pemberitahuan maksud kata2 di atas.. Interest itu maksudnya minat... hehee.. bukan begitu.. Tujuan saya menulis Interest itu minat, adalah untuk sama2 mengajak rakan2 berfikir... pentingkah minat dalam kehidupan seharian kita? Bagi saya, menuntu ilmu itu juga perlukan minat? Bagaimana pula dengan, melukis? Menulis? Memasak? semua itu perlukan minat... Hatta ingin bernikah sekalipun perlukan minat.. Minat untuk mengejar redha Ilahi... dari minat ini, timbullah semangat... Bukan begitu?

Berkelana Menuntut ilmu..

Sedikit perkongsian,

Gaya ustaz yang menyampaikan ceramah tafsir pada hari Ahad yang lalu, begitu meninggalkan kesan ke atas diri saya.. Secara tidak langsung, meninggalkan kesan yang mendalam terhadap diri saya.. Saya jadi minat pada Al Quran...dari minat ini, kemudian lahirlah semangat, yang saya sematkan dalam hati, moga2 satu hari nanti, saya mampu untuk membaca, memahami, menghafal, beramal dan menyampaikan setiap ayat dari Ayat2 Allah ini... ayuh rakan2.. mari kita bina minat pada Al Quran melalui 2 pendekatan...

1) Ainul Yakin
2) Hakkul yakin..

Lalu, mari pula kita ambil Naskah Al ~ Quran, kita tadabbur sama2... cuba lihat surah Al- Baqarah ayat 18 (2:18) dan maksudnya...

" Mereka tuli, bisu dan buta sehingga mereka tidak dapat kembali"

Subhanallah, kemudian Allah sekali lagi mengulangi kata2 Nya... cuba lihat (2:171). dan maksudnya...

"Dan perumpamaan bagi (penyeru) orang kafir adalah seperti (pengembala) yang meneriaki (binatang) yang tidak mendengar selain panggilan dan teriakan. (Mereka) tuli, bisu dan buta, maka mereka tidak mengerti.

Kemudian Allah sekali lagi mengulangi kata2 Nya dalam surah Al Isra' (17:97)

"Dan barangsiapa diberi petunjuk oleh Allah, dialah yang mendapat petunujuk, dan barangsiapa Dia sesatkan, maka engkau tidak akan mendapatkan penolong-penolong bagi mereka selain Dia. Dan kami akan mengumpulkan mereka pada hari kiamat dengan wajah tersungkur, dalam keadaan buta, bisu dan tuli. Tempat kediaman mereka adalah neraka Jahannam. Setiap kali nyala api Jahannam itu akan padam, Kami tambah lagi nyalaanya bagi mereka"

Alhamdulillah, sudah bertambah bukan Ainul Yakin kita.. sesungguhnya rakan2.. ilmu Allah itu tersangatlah luas...

Ramadhan itu bulan minat

" Ramadhan tiba, ramadhan tiba, ramadhan tiba. Marhaban ya Ramadhan..." teringat satu lagu yang dinyayikan opick kalau saya tidak silap.. Begitu girangnya hati2 mereka ini menyambut Ramadhan, kerana mereka tahu bulan Ramadhan ini adalah bulan kelebihan..

Rasulullah bersabda " Sekiranya umatku tahu apa yang terkandung di dalam bulan Ramadhan, pasti mereka mahukan sepanjang tahun sebagai bulan Ramadhan."

Waa.. begitu besar bukan fadhilat bulan ramadhan.. Silaplah jika kita kata bulan Ramadhan ini, ialah bulan lemah.. tapi kita perlu cakap begini, bulan Ramadhan adalah bulan pemangkin minat pencetus semangat.. Kita seharusnya menjadikan Ramadhan ini, sebagai bulan yang paling kita ingati, bak kata seorang ilmuwan dari mesir yg pernah saya hadiri ceramahnya, " Our greatest achievement in life should come during Ramadhan" sbg contoh...kita boleh menghabiskan hafalan Al Quran kita pada bulan Ramadhan, khatam Al Quran pada bulan Ramadhan, memahami subject yang paling sukar (chem) juga pada bulan ramdhan, bagi bakal2 scientist dan scientist2 islam yang lain, kebanyakkan kejayaan mereka adalah pada bulan Ramadhan... Jadi ayuh kita jadikan ramadhan ini titik tolak dalam kita membina minat dan mencetuskan ilham...

http://genta-rasa.com/ (mari baca link ini)


Bagi saya pula, bulan Ramadhan ini, bulan saya belajar memasak... credit to akh emir, yang sangup datang dari jauh untuk turut sama berkongsi resipi memasak... makanan2 western ini.. juga buat rakan2 serumah.. yang sangat2 rajin membantu.. next time boleh la buat lagi..

( Mushroom Chicken donburi Style)


(Greek Salad)



(Green curry beef)

p/s: Maaf dipinta, saya xseberapa ingat bahan2 untuk memasak.. jadi hanya gambar je la jadi tatapan.. seperkara lagi.. buat sahabat2 saya di luar sana, seharusnya kita perlu belajar memasak, hatta nabi s.a.w sekalipun kerap kali menolong isteri2 nya di dapur, mulianya akhlak junjungan kita.. untuk permulaan, kita mulakan dengan berjinak2 menolong ibu di dapur..

Akhir kata, sama2 lah kita "memeriahkan" malam ke 17 Ramadhan pada hari ini, kerana pada hari inilah berlaku dua peristiwa besar iaitu, Badar Kubra, dan juga Nuzul (penurunan) Quran....
InsyaAllah rahmat dan kasih sayangnya amat meluas buat hamba2 Nya yg ingin mendekatkan diri pada Nya... seperkara lagi hari esok adalah hari Jumaat... hari jumaat adalah hari silaturahim dan pernikahan.. hal ini kerana Rasulullah s.a.w sendiri bernikah dengan Aisyah dan Siti Khadijah pada hari jumaat ( Hadis diriwayatkan oleh anas bin Malik pabila Rasulullah ditanya tentang hari jumaat).. wallahualam.






3 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...