8/11/10

Diari Ramadhan Ibn Farique...


Alhamdulillah, hari ini, genaplah 4 hari kita berpuasa, susah senang, dapat kita lalui bersama.. jadi rakan2 sekalian, bagaimana ibadah puasa kalian semua? adakah berjalan lancar seperti yg diharapkan, ataupun sebaliknya? tepuk dada, tanya hati... pabila hati ini dapat membimbing akal dalam merencanakan diri supaya badan dapat membuat perkara maaruf.. maka, anda telah lulus melalui madrasah Ramadhan sepanjang 4 hari kita berpuasa..

Rakan2 yg dirahmati Allah sekalian, tujuan catatan Ramadhan ini ditulis sebenarnya lebih kepada "borang checklist" akan amalan2 yg kita telah lakukan atau lebih dikenali sbg borang mutabaah diri.... bermula dari waktu sepertiga malam hinggalah pabila azan subuh keesokkan harinya berkemundang... apa yg agak2nya kita telah isi ye?

Bagi saya, alhamdulillah, sahabat2 seiisi rumah saya begitu bersemangat mengharungi Ramadhan.. bermula dgn sahur bersama, kami "bergotong royong" mengejutkan sahabat2 yg tidur untuk tahajud, menyediakan juadah bersahur, pergi kelas bersama, iftar dan juga bertarawikh bersama.. Bagi saya, inilah kali pertama saya berbuka di masjid.. Seakan2 berada di perantauan, dengan jumlah umat islam Melayu yg saya kira minoriti di University, mungkin sedikit janggal.. tetapi, tidak mengapa, keadaan seperti ini, sedikit sebanyak mengajar kami erti untuk lebih bermujahadah, melawan hawa nafsu pandangan mata dan juga bual bicara yg tidak membawa faedah...

Tika entri ini ditulis juga, ramai sahabat2 saya, yg baru sahaja, pulang, pergi mahupun yang akan melanjutkan pelajaran ke luar negara,, sekalung tahniah, dan ucapan agar kalian menjadi muslim dan muslimat yg berguna pada agama dan juga negara... Walau kalian berada jauh sekalipun, doa dari diri ini akan sentiasa mengiringi kalian.. InsyaAllah..

Ops, hampir terlupa juga saya, umur dengan rasminya telah menginjak 19 tahun..bermula hari ini, 14.08.2010 bagi saya, ia bukanlah suatu kegembiraan, tapi satu ketakutan.. ketakutan dalam kesyukuran.. saya takut andai amal yang telah saya isi selama 19 tahun ini tidak diterima Allah, berapa banyakkah amalan saya yg disertai dengan keikhlasan, dan yg paling pasti.. SEBERAPA lamakah lagi saya akan hidup di dunia ini.. Mohon doa dari semua agar umur dipanjangkan, dan usia diberkati, agar saya bisa berbakti untuk islam.. amin..

Qanaah VS hawa nafsu

Rakan2 yg dikasihi Allah sekalian, maaf andainya, entry pada kali ini bercampur baur.. sebenarnya, begitulah perasaan yg saya alami tika ini, bercampur baur? apa maksudnya.. bercampur baur antara perasaan Qanaah, iri hati dan juga terlampau menuruti hawa nafsu..
Bagaimana ye? mesti ramai yg tertanya2.. mari saya terangkan melalui satu situasi.. andai anda diberi peluang... diberi pilihan untuk melanjutkan pelajaran ke luar negara ataupun di dalam negara? mesti luar negara bukan... situasi kedua... anda telah lama meminati sesuatu barang... walaupun mahal anda sanggup untuk menghabiskan wang kerananya?

Pengajaranya.. Qanaah la, bersyukur ke hadrat Ilahi, akan kurniaanya yg melimpah luas ke atas diri kita.. jika kita mampu untuk mengira setiap nikmat yg Allah berikan pada kita, sebenarnya kita tidak mampu.. Nikmat yg Allah berikan, lebih banyak dari apa yg kita pinta.. sebenarnya, walau kita tidak meminta sekalipun, Allah tahu apa yg kita hajati.. tetapi, berdoalah, dengan berdoa.. kita selangkah dalam proses mendekatkan diri kita kepada Allah..

p/s: Entry ini ditulis tika berada di Terenganu.. jalan2 masjid yop.. jangan jalan2 cari calon isteri sudah la.. pesan seorang shbt.. wassalam..salam ukhuwah dan salam kasih mahabbah..








No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...