5/6/11

Awak adalah Orang Saya .. Part 0


" Aku ke barat dan aku lihat di sana tanpa Islam, Aku ke Timur dan aku lihat di sana, Islam tanpa Muslim" (Syed Qutb)

Hati ini terasa benar-benar ingin menulis. Jujur dari lubuk hati. Ada sesuatu yang perlu disampaikan. Keperitan melihat dunia ini semakin jahil, sudah tidak tertahan dek batin yang mencengkam. Hari-hari yang diri ini lalui, begitu menyedihkan acap kali melihat rakan sebangsa dan seagama yang semakin jauh ditiup bayu angin yang sayup-sayup menerbangkan jiwa dan pemikiran mereka.

Ada sahaja, berita-berita baru yang didengar, baik dari politiknya, sosialnya, hubungan luar negaranya. Islam kini benar-benar ditindas. Diri ini pula, tidak mampu walaupun sekali membangkitkan mereka. Aduh lemahnya............. !!!

Adab dan ketemadunan negara-negara Islam semakin meruncing dari hari ke hari. Mereka sama sekali tidak mencerminkan sebuah negara Islam. Sampah dibuang merata-rata, sampah dibuang sana sini, sampah dicampakkan ke kanan dan ke kiri, sampah dan sampah dan sampah.. (maaf saya sangat-sangat dan sangat prihatin isu kebersihan ini). Secara jujur saya sangat-sangat geram melihat sampah bertaburan di kaki-kaki jalan. Lebih-lebih lagi pabila melihat seorang muslim membuang sampah dengan muka "selamber" di kaki-kaki jalan.


"Kebersihan itu separuh daripada Iman"

Anda lupa?

Apa yang anda ingin contohkan pada non-muslim ?

Anda pembersih?

Faillllll sama sekali!!!!!!!

Hilang seorang ingin peluk islam melihat perlakuan anda.

Sapa yang tanggung nanti di akhirat?

Anda yang tanggung..


(Bencana di Jepun Masih mampu beratur)


Wahai diri yang membaca,

Saya bukanlah ingin mengagungkan bangsa Barat. Tetapi nilai-nilai seperti inilah yang tiada dalam diri. Benarlah seperti apa yang dikatakan Syed Qutb di atas. "Di barat, aku lihat Islam tanpa Muslim, di Timur aku lihat Muslim tanpa Islam" Kenapa Syed Qutb mengatakan demikian?

Kita umat islam tidak punya semangat untuk menuntut ilmu dengan lebih gigih, kita tidak beratur ketika hendak menaikki pengankutan awam, kita tidak menjaga kebersihan awam, kita tidak menghormati orang tua,kita tidak menepati waktu, kita saling memfitnah, kita tidak berlaku baik hatta kepada binatang, kita lemah budaya tolong menolong, tiada sapaan, tiada teguran dan lebih teruk daripada itu, tiada senyuman.

"Bersyukur aku diperkenalkan oleh Islam dahulu, sebelum aku mengenal penganutnya"

Mengapa rakan Yusof al Qardhawi mengatakan demikian?

Anda pasti tahu jawapanya bukan...

"Akhlak anda mencerminkan Islam"

Anda lupa?

Apa yang anda ingin contohkan pada non-muslim ?

Anda berbahasa kasar?

Anda ber"dating" berdua-duan?

Anda tidak menepati waktu?

Faillllll sama sekali!!!!!!!

Hilang seorang ingin peluk islam melihat perlakuan anda.

Sapa yang tanggung nanti di akhirat?

Anda yang tanggung..


Entri akan datang "Awak adalah orang Saya" Part 4 : "Waktu"






2 comments:

  1. bukan mohammad Abduh ke cakap tu? hehe

    ReplyDelete
  2. dalam buku "melayu muslim kurang fikir kurang zikir" cakapnye rakan Qardhawi je.. mungkin betul kot..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...