1/17/11

Kenapa bukan saya?



"Kenapa mesti abang yang kene buat ? adik kan boleh ... rungut si abang di dalam hati " Bukan si abang tidak biasa membuat kerja dapur, memotong cili, berkebun, angkat baju, mengemas rumah dan sebagainya.... cuma, dia selalu mempersoalkan pada diri.. " Kenapa mesti aku ? " ..

Sketsa di atas merupakan satu persoalan hidup yang biasa kita lalui.. Dalam menyelusuri hari-hari yang beraneka ritma kehidupan, kita tidak lari dari persoalan-persoalan seperti ini.. Sebagai contoh, di universiti, kita ditugaskan oleh pensyarah untuk membuat assingment yang paling sukar dan melecehkan.. Lantas, secara fitrah, kita mesti bertanya ke dalam diri masing-masing.. " Kenapa mesti aku ? " bukan dia ? ataupun si dia dan dia? Juga "Kenapa mesti aku yang membela masjidi aqsa? " Kenapa mesti aku bersedekah ? Kenapa mesti aku je yang p dakwah?InsyaAllah hadirnya saya pada malam hari ini adalah untuk kita bermuhasabah bersama supaya pemikiran dan mentaliti seperti ini dapat diubah..

Rakan-rakan yang dikasihi sekalian "Kenapa mesti saya ? " satu pemikiran dan mentaliti yang jika tidak diubah dan diperbetulkan pasti ia akan memakan diri. Bermula dengan sekadar benih-benih ketidakpuas hatian dan kemudiannya pasti berakhir dengan sikap ketidak ikhlasan di dalam diri.. Jadi ? Apakah solusinya ?

Solusinya adalah...
Kenapa kita tidak mengubah perkataan "Mesti" kepada "Bukan" ... satu perkataan yang ringkas tetapi membawa makna yang berbeza.. " Kenapa bukan saya ? " .. jika direnungkan kembali pasti ayat ini akan membawa impak yang besar terhadap kejayaan seseorang individu.. Sebagai contoh, saya ingin membawa rakan-rakan sekalian melihat satu cerita yang ringkas lagi mudah tetapi memberi makna yang mendalam.. Begini kisahnya..

Di Sunway, alhamdulillah saya lihat perkembangan aktiviti dakwah semakin pesat dijalankan baik di surau-surau kecil mahupun di masjid-masjid besar. Setiap hari, pasti ada saja kuliah-kuliah yang disampaikan oleh penceramah-penceramah yang cukup dikenali di negara kita.. Cuma persoalannya, daya tarikan masjid di Sunway tidak sekuat daya tarikan "masjid" di seberang yang berbentuk kepala singa? Di manakah silapnya ?.... Saya sering tertanya-tertanya mengenai hal ini hinggalah ke hari ini, dan alhamdulillah dengan izin Allah persoalan ini terjawab juga melalui satu pemerhatian yang menyayatkan hati.. Jika anda pergi ke masjid sunway, anda pasti akan terlihat kelibat dua orang pemuda sangat rajin ke masjid.. Mereka sanggup berjalan ber kilometer jauhnya semata-mata ingin pergi ke masjid.. Cuma, yang membezakan mereka dengan kita adalah mereka tidak sempurna.. Akal mereka tidak sesempurna kita rakan-rakan.. Dari jauh, sayu saya melihat mereka.. Sering tersenyum sendiri,, ketawa sendiri.. tetapi, adakah mereka solat sendiri ? Tidak sama sekali.. mereka solat secara berjemaah... Mereka sangat-sangat gigih.. Jadi persoalannya jika mereka boleh.. "kenapa tidak kita ? "

Alhamdulillah, hari ini saya juga dapat bersama-sama jemaah masjid di masjid al-amin membersihkan kawasan masjid.. Di sini, ada satu kisah yang begitu membuatkan saya tersentuh..Begini, dalam ketersibukkan kami membersihkan kawasan surau, langit tidak selalunya cerah, pasti ada malang yang akan berbau.. mangsanya adalah saya... akibat kecuaian saya, jari saya terluka terkena kaca..

kemudian dengan tidak semena-mena, hadir jemaah yang berasal dari pakistan mencari kain dan membalutkan luka saya.. Hati mana yang tidak tersentuh.. melihat seseorang yang anda tidak kenali, begitu mengambil berat tentang diri anda.. Di rumah, saya berfikir.. alangkah manisnya ukhuwah kerana Allah.. kasih dan sayang sesama muslim tanpa mengira bangsa dan keturunan.. Subhanallah.. Jadi, persoalannya "Kenapa bukan kita ? " kenapa bukan kita yang menolong saudara sesama muslim saat saudaranya ditimpa kesusahan.. Ingatlah seorang muslim yang meringankan urusan sahabatnya, Allah akan memudahkan urusannya di akhirat kelak.. Wallahualam..

p/s : moga-moga perkongsian di atas sedikit sebanyak memberi manfaat yang besar dalam diri kita.. Doakan juga saya selamat pergi dan kembali dalam program musafir yang agak panjang bermula besok hari.. Jzzk

"Don’t ever let somebody tell you, you can’t do something, you got a dream, you gotta protect it. People can’t do something themselves they’re gonna tell you, you can’t do it. If you want something, go and get it.” insyaAllah
-Chris Gardner-"


3 comments:

  1. dah kau buat muka sedih je...pakistan 2 tolong la..haha

    ReplyDelete
  2. huhu.. ak ceria kot time kene tu.. :)

    ReplyDelete
  3. terbaik!

    cuba baca ni: http://www.sangpelangi.com/akidahmu-berharga-10-ringgit.html

    kalau tak terkesan hati tak tahu nak cakap apa. hehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...