7/1/10

Agar Aku dan Kau, tidak lagi membuatkan syaitan Bahagia....













Bismillaahirrahmaanirrahiim...

Sebelum saya mulakan bicara saya dgn lebih lanjut, suka kiranya jika kita sama2 menghayati ayat Quran yg bermaksud..

" Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh bagi kalian, maka jadikanlah ia sebagai musuh kalian. Karena sesungguhnya syaitan itu mengajak golongan nya supaya mereka menjadi penghuni neraka yang menyala-nyala." (Fathir: 6)

Sahabat2 yg dikasihi Allah sekalian,
Tika kalian membaca entry sy pada kali ini, tidak perlulah menutup lampu bilik. Mana tau kot2 ada yg tkt.. hehe..gurau saja (ingatan untuk si penulis).. Ayuh rakan2, mari kita katakan tidak pada syaitan.. Tapi, bagaimana ye ? Jangan risau, kerana islam ada cara nya..

Cara-caranya seperti yg dirumuskan oleh para salihin, mereka berkata..
"Ku renung dan ku fikiri, dari pintu manakah syaitan itu memasuki hati manusia, tiba2 ku dapati, syaitan memasukinya dari sepuluh pintu :

1.Pintu yg pertama, Tamak dan jahat sangka, lantas aku menghadapinya dgn menaruh kepercayaan dan berpada dgn yg ada setelah berusaha dan berikhtiar. Maksudnya kita hendaklah tidak tamak dalam soal rezeki,.. berpada2 dalam merebut dunia dan juga berprasangka baik kpd Allah, mahupun manusia.. Jangan cepat menilai seseorang itu berdasarkan rupa dan perwatakannya...

2. Pintu yg kedua, cintakan hidup dan panjang angan2, lantas, aku menghadapinya dgn rasa takut terhadap kedatangan maut dgn tiba2.. (Kiranya kalu hendak teringatkan si dia, cpt2 la ingat mati ye,, Ingatkan si Dia lagi baik dan berfaedah dari ingatkan si dia) ..

3.Pintu yg ke tiga, cintakan kerehatan dan nikmat, lantas aku menghadapinya dgn meyakini nikmat itu akan hilang dan meyakini balasan buruk. Maksudnya di sini, janganlah terlampau gembira tika memperoleh sesuatu kejayaan, kelak musibah kan melanda jika sifat syukur hilang pada diri.

4. Pintu yg ke empat, kagum pada diri sendiri (ujub), lantas aku menghadapinya dgn mensyukuri nikmat2 pemberian Allah dan takutkan balasan seksaan, erm.. ujub ni memang susah untuk dielakkan, kadangkala niat kita dah betul, cuma terkadang timbul lintasan2 kecil dalam hati...(aku ni cantik juga ..., ensem juga aku, pandai juga.......) jika ada kata2 ini, istigfarlah. byk2..

5. Pintu yg ke lima, pandang rendah pada org lain dan tidak menghormati mereka, lantas aku menghadapinya dgn cara mengetahui hak2 dan kehormatan mereka.. erm, perkara seperti ni,, kerap kali timbul, cthnya la kan, bila mak cik cleaner berikan nasihat ? kita mesti ambil remeh je kan ? Bebanding dengan pandangan seorg engineer ataupun doctor terhadap kita.. cth lain, bila kita terlihat anak2 muda zaman sekarang yg sosial sini sana, kadangkala kita merasakan diri ini lebih baik dari mereka, maklumla, kita ikut usrah, kita pergi masjid... tp ???

Sedarkah kita bahawa, kita seharusnya malu dan hormat pada anak kecil kerana, dosa mereka amat sikit di sisi Allah berbanding kita, serupa juga pada org yg lebih veteran dari kita, mereka lebih banyak amalnya berbanding kita... Dan yang paling penting sekali, pada insan2 yg berbuat maksiat dan dosa. Jangan sesekali memandang remeh mereka, kasihani mereka dan doakan mereka, jangan ingat amalan2 kita yg sedikit ni mampu menjamin tempat kita di syurga kelak.. renung2kan..

Rasanya sampai di sini sahaja untuk entry pada hari ini.. nantikan sambungannya pada entry yg akan datang.. teruskan ceria bersama kami.. (^_^)


5 comments:

  1. suke entry ni.. xsabar nk tgu smbungannya..

    ReplyDelete
  2. awk ni ada2 je la.. terima kaseh... awk, bila lak nk update blog.. cpt2 le.. sy nk bace..

    ReplyDelete
  3. haha.. sy xpndai tulis la awk.. shegan~

    ReplyDelete
  4. xpe. jika niat kita ikhlas,, akan sampai maksud tu.. menulislah, insyaAllah, Allah kan membantu.. lgpun ko jiwang pe..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...