4/16/11

Awak adalah "orang" saya (intro)

(Tentera soviet meninggalkan Rusia)

Jika dahulu ketika Afghanistan diserang oleh tentera soviet union awal tahun 1980 an (1979 tak silap saya) para mujahidin Islam dari serata dunia bersatu dibawah satu panji membela ketuanan dan kedaulatan Islam itu sendiri. Namun, seusai perang (dimenangi tentera Islam) , apa yang dapat kita lihat ? Perpecahan demi perpecahan terjadi kepada umat islam.. Hingga lahirlah negara Islam Afganistan seperti mana yang kita lihat sekarang.. fitnahnya lebih banyak daripada kebaikkan yang mencerminkan insituisi keislaman itu berfungsi..

(Tentera Israel meratap kemenangan meraka)


Begitu juga pada tahun 1967, perang selama 6 hari antara bangsa Arab dan Yahudi. Pakar sejarah dan umat Islam sepakatnya mengatakan bahawa bangsa Arab itu berperang bukan atas dasar Islam tetapi lebih kepada atas dasar bangsa dan isu nasionalis. Lalu apa yang terjadi ? Kekalahan memihak kepada tentera Arab meskipun mereka telah bergabung untuk mengalahkan Israel.. Israel kemudiannya jadi "naik kepala" dan memijak sehina-hinanya kedaulatan dan ketuanan Islam itu sendiri.. Mana perginya bangsa Arab ? Mereka lari dan menyorok di bawah "bonzer" besar mereka iaitu Israel dan Amerika Syarikat..

Rakan-rakan sekalian,

Saya tidak ingin mengulas panjang akan isu sejarah ini...ditambah lagi saya bukanlah seorang yang ahli dalam bidangnya.. Cuma apa yang ingin saya tekankan di sini, tentang bagaimana sejarah bangsa itu sendiri mencorakkan pemikiran dan suasana masyarakat di suatu-suatu kawasan. Rujuk blog sahabat saya saudara Fahmi. Seorang yang tinggi pengetahuan sejarahnya.. ~_~

Masyarakat dan Pemikiran..

Masyarakat dan pemikiran. Satu ungkapan yang begitu asing jika digabung jalin bersama. Kenapa saya berani berkata begitu ? Mari kita perhati dan selusuri ragam masyarakat Melayu khususnya di Malaysia yang pelbagai. Saban hari, ada saja ragam yang mencuit hati mahupun yang menimbulkan kepelikkan setiap kali mata memandangnya. Ragam seperti apa agak-agaknya ye ? Sebelum saya menghuraikan bentuk pemikiran ini.. Mari kita lihat satu lagi contoh masyarakat...

Masyarakat Melayu di Indonesia? Mereka juga Melayu bukan? Cuba tonton filem-filem indonesia seperti Laskar Pelangi. Dialek masyarakat Riau di sana seakan sama dengan dialek masyarakat Melayu di Malaysia. Tetapi kenapa keadaan mereka masih lagi mundur ? Adakah mereka kurang semangat ? Tidak mungkin, kerana mereka berjaya menumbangkan penjajahan Belanda melalui gerakan tentera dan keberanian rakyat.. Tetapi ? Jika saya katakan masalah pemikiran ? Adakah anda setuju?

Barat selama hampir ratusan tahun ini berjaya menjadi kuasa besar dunia dengan ciptaan dan ideologi yang pelbagai. Lalu Timur khususnya negara-negara Islam "berbangga" menjadi "consumer" yang paling setia . Segala ilmu dan ideologi barat dicedok begitu saja tanpa ada tapisan dan sekatan yang terancang..


(Reformasi Mesir)


Lihatlah bagaimana tokoh-tokoh Islam masa kini seperti Dr. Yusof Qardhawi memperjuangkan "pemikiran Islam yang mendahalui zaman" di dalam kitabnya fiqhul al awaliyat, Dr Asri dengan pemikiran tajdidnya, Imam Hassan al banna dengan gerak kerja ikhwannya , gerakan-gerakan Islam yang lain khususnya di Malaysia juga tidak kurang hebatnya dalam isu memperjuangkan agenda masing-masing baik agenda muslim dan bangsa mahupun agenda bangsa saja..

Oleh itu rasanya saya di sini terpanggil untuk kita sama-sama selusuri ragam Masyarakat Melayu di Malaysia.. Dalam episod yang akan datang.. "Awak adalah orang saya part 1" ..







2 comments:

  1. betul ape akh.. source of inspiration mostly comes from ur previous post.. ^_^v

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...