3/7/11

Ini Hari ku


SASER (2002-2011)

Malam yang hening menjanjikan seribu satu erti ketenangan yang begitu mendamaikan.. Alhamdulillah, program halaqah kami di Baitul Syabab berjalan lancar, penuh dengan pengisian dan input-input menarik. Tampak ringkas, tetapi serba padat dan memberikan banyak pengajaran-pengajaran berguna.. Pengajaran yang mencoretkan makna kehidupan sebagai konklusi hari yang sarat dengan segala macam rona dan ranjau-ranjau kehidupan. Namun di balik kepayahan dan kesusahan inilah yang memberi warna pada sebuah kehidupan..

Sahabat-sahabat sekalian,,

Antara perkara yang disentuh adalah mengenai komitmen kita terhadap dakwah ini. Sejauh mana kita berani tampil untuk merubah diri dan merubah masyarakat. Adakah kita sanggup mengikis sisa-sisa karat jahiliyah yang masih bertakhta dalam diri ? Adakah juga kita sanggup menghentikan kepura-puraan yang masih menguasai isi hati ? Tepuk dada.. tanyalah diri..

Hari ini, saya belajar begitu banyak perkara yang boleh dibawa ibrah bersama. Mungkin tampak remeh.. tetapi perkara inilah yang bakal mencorakkan siapa saya 10 atau 20 tahun akan datang.

Contohnya ringkas.. tetapi mudah.. Begini...saya berasa sedikit gementar apabila mendapat tahu, kelas-kelas yang akan saya lalui pada sem ini memerlukan saya untuk lebih bersendirian. Kembali berjauhan dengan rakan -rakan. Tetapi, jika dilihat dalam sudut yang positif, ketakutan saya pada suatu perkara yang tidak diketahui pada masa hadapan.. menyebabkan saya lebih bersedia.. Bersedia dari segi lecture notes nya, jadualnya, tempat kelas dan sebagainya. Jika selama ini saya banyak bergantung pada orang lain.. Mungkin hari ini adalah turning point untuk saya lebih berdikari.

Perkara yang sama juga boleh diaplikasikan dalam kehidupan. Contohnya, kita takut mati ? Apakah persediaan awal kita dalam menghadapi dunia akhirat yang penuh dengan segala macam perkara yang berada di luar jangkauan pemikiran kita? erm.. Bagaimana pula jika kita takut exam? Kita akan study dengan lebih rajin bukan? Beginilah sebenar maksud kehidupan...

Hari ini, saya juga bertemu dengan perkara yang begitu ingin saya elakkan sekali. Tetapi apa boleh buat. Perkara seperti ini akan kita lalui juga ketika berada dalam alam pekerjaan. Perkaranya adalah urusan bermuamalah dengan wanita. Saya sedar.. dalam batas-batas yang perlu saya jaga ketika berurusan dengan wanita, Ikhtilat itu tersangatlah penting. Namun, mungkin kerana selama ini saya bersekolah lelaki, urusan itu tampak lebih kekok. Kekok bagaimana ? Saya kurang tahu bagaimana untuk berurusan secara profesional dengan wanita..

Kerap sekali saya tekankan dalam hati.. "malu, malu dan malu " namun kadangkala saya tersilap juga.. Mungkin inilah antara perkara yang perlu diambil perhatian oleh orang "peramah" seperti saya.. Bertegur hanya bila perlu dan memerlukan. Contohi bagaimana Puteri Nabi Syuaib (maaf jika tersilap ) meminta bantuan daripada Nabi Musa as. Tidak sedikit pun terselit soal peribadi. Tetapi jelas terpancar bagaimana malu itu memupuk pergaulan mereka.

Teringat juga ketika membersihkan hati ayam pada petang hari tadi.. Hati sebersih ini, boleh jadi sehitam ini ? Hanya dengan titikan hitam dosa dan palitan noda maksiat, sudah cukup untuk membuatkan hati kotor. Jadi ayuh rakan-rakan, mari kita sama-sama cuba dan cuba dan terus mencuba, mengikis karat-karat jahiliah yang masih terpalit di dalam hati. Bukan senang, dan bukan juga mustahil. Setiap insan ada kisah jahiliah lama. Lupakan.. dan open a new book :)

p/s : English day is very fun and useful. I make lot of benefits today.. jzzk BaitulSyababians..

p/s : Gud bye SASER ( Sekolah Menengah Sains Seremban ) your name will never fade from our heart :) (2002-2011) ~~~~~~ School of excellence and School of tarbiyah ....




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...