10/13/10

Pesan Saya untuk awak..



~menyalin satu sketsa:

"pukul 12am;
A: ukhti,nanti kejutkan ana untuk qiam malam ni..
B: akhi,insyaALLAH..

pukul 4am;
B: akhi,dah bangun ke?
A: alhamdulillah baru je bangun. Btw,jazakillah kerana membantu ana..
B: afwan, ok doakan ana sekali ye. SALAM MUJAHADAH!!

p/s: tiada kena mengena dengan sesiapa, renung-renungkan pro-contra nya.. "

~Mungkin berbaur semangat perjuangan, tetapi sebenarnya ia cukup palsu! Sayang sungguh sebagai pekerja islam yang kononnya membina bangunan Islam, tetapi dalam masa yang sama meruntuhkannya. Prinsip-prinsip pergaulan dilanggar, kata-kata walaupun sebentar mampu membuka ruang fitnah. Memang di mata manusia biasa apalah sangat perbuatan itu. Mereka akan berkahwin! Tapi jiwa orang mukmin yang sensitif, yang peka dengan maksiat-maksiat kecil, dia tahu perbuatannya itu tidak diredhai oleh Allah swt. Cepat-cepat dia beristighfar. Biarlah dia bersabar asalkan pernikahannya nanti adalah suci... (nasihat untuk diri juga)
: (

Pesan saya ini, memang ikhlas saya tujukan untuk awak..

teringt satu kate2 yg sy bace dlm mjlh ni, " Tuhan sering mnggtkn manusia dgn "melontar" batu2 kecil, tetapi jika peringatan itu diabaikn. Tuhan mula melontar dgn batu2 yg besar. Dan jgan tungu hinga kite dihempap gunung tk brhijrah.. moga2 jd peringatan kite brsame...

erm, sbrnye,, ade sesuatu jga yg sy rase mnrik tk dkgc dgn awk.. menarik artikelnye, menarik jga tuk dbace, tp sy simpulkn ye. maafkn jika entry kali ni berjela2 pjgnye..

begini, Baikki hubungn kite dgn Allah tajuknye,, semstinye, seringkali, kite selalu trfikir, kenpe kadangkala hubungan kite sesama manusia tidak dpt djga.. mgkn kerana ade salah silap kite pd mereka, sbrnye,, seprkara lg yang kite hmpir trlupe, kite alpa dlm mnjaga hubungn kite dgn Allah...

ape i2 hubungn dgn Allah ? hubgn i2 adlh hubngn yg dibina ats dasar ksh syg, tp bagaimana boleh tmbulnye syg jika kite tdk mngl org yg ingin kite sygi.. kenali Allah dlu, mlalui, ayt2 Al Quran, dn bykkn brzikir.. algkh mudah prkataan zikir i2, tp amatlah berat bg kite tk mnyebutnye,, knpe ye~ renung2 kn..

Awak,

sebelum memulakn sebarang pekerjaan kite dinasihatkn tk mluruskn niat kite hnya pd Allah, redhanye adalah misi utama tk kite raih... niat adalah prkare pentig tk mncpi cinta Allah, jika Allah telah mncntai seseorg , maka Dia akn mmbuat smua hmba2 Nya, mencntai org itu. drwytkn dlm sbuah hadis " Jika Allah telah mncntai seseorg hmba, Jibril menyeru d lngt~ sesunguhnye Allah telah mnctai dia , maka cintailah dia," lalu pnghuni lgt smua mncntainye...

seperkara lagi, niat tu yg trutma, kdgkala, timbul perasn di hati riak, ujub dn jga takabur, smua itu, kite tidak dapat lari dari fitrah sbg manusia, perhalusi niat kite, bribadahla kalu boleh jauh dr pndgn mnusia, dgn kate lain scare smbnyi..

Ibn aslam, prnh berkata, "jika ak diberi pluang, seandainye, ak boleh mlalkukn ibdhku tnpa dilihat oleh kedua2 malaikatku, maka, nescaya aku akan melakukanye kerana takut akan sifat riyak.

Subhanallah~ pesan saya tuk awak, dan juga diri saya sendiri, mari kita same2 perbaikki diri ini, biarla sedikit2 tetapi istiqamah dan lebih penting semoga ia berkekalan menjadi penyuluh buat kita saat kegelapan..

p/s: sedikit kiasan... anggaplah sesiapa yang membaca ini adalah watak yg saya cipta sebagai "awak",hal ini kerana, imam Hassan Al Banna pernah berkata, "Berkenalanlah dgn setiap insan yang saudara bertemu dengannya sekalipun ia tidak meminta saudara berkenalan kerana asas ukhuwah kita adalah berkasih sayang dan saling kenal mengenal...,

Bersyukur juga ke hadrat Ilahi, kerana dipertemukan dan dapat saling kenal mengenal sesama ikwah semasa program siram (Sirah Musikal) tempoh hari.. Moga2 dengan tautan ukhuwah yang kita bina, kan lebih memperkukuhkan usaha dakwah ini.. insyaAllah... selamat membaca dengan hati yg lapang..




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...