9/10/10

Syawal menyusul datang, Ramadhan berlalu pergi




Alhamdulillah, bersyukur ke hadrat Ilahi, dengan limpah rahmat serta kurnia Nya, kita mampu untuk merasai nikmat umur yg pjg... Kita mampu merasai ertinya kemenangan setelah sebulan berjuang melawan hawa nafsu. Namun? adakah kita berjaya pada tahun ini? tepuk dada, tanyalah iman... Jika anda rasa masih banyak lagi ruang untuk dibaikki, berdoalah agar kite dipertemukan semula dengan Ramadhan pada tahun hadapan. InsyaAllah...

Bagiku, Ramadhan pada kali ini, ialah Ramadhan yg plg teristimewa sepanjang hidupku. Kenapa ye? Kerana pada tahun ini, secara rasminya aku bergelar pelajar universiti.. Banyak pengalaman yg boleh dipelajari.. hidup sendiri, belajar memasak, dan sbg nya.. Walaupun seringkali dibebankan dengan tugasan2 yg melambak2... aku sering diingatkan agar tidak melupakan tanggungjawab sebenar iaitu dakwah... walaupun pada peringkat ini, hanya dakwah kecil2 lan sahaja yg mampu aku lakukan, namun aku berdoa agar satu hari nanti, aku akan dapat istiqamah pada jalan ini.

"Teringat akan pesan seorang sahabat.. dia bercerita pada saya... begini ceritanya.."
pada satu hari ada seorang sahabat bertanya pada rakannya... mat, ko keje ape ye? .. lalu dia menjawab.. "PENDAKWAH"... sahabatnya lalu terkejut.. aish kau ni, jgn la main2... " keje yg betul la maksud aku, doctor ke, engineer ke, scintst ke ??????? kenapa begini pemikiran sahabat itu? adakah kita juga begitu ? Dan saya pasti, kita juga begitu... kita merasakan doktor itu kerja utama dan dakwah itu kerja sampingan.. seharusnya, doctor itu kerja sampingan dan dakwah itu kerja utama... anda setuju dgn saya? Dalam merawat pesakit, anda juga mampu berdakwah...dan, dalam berdakwah, anda juga mampu merawat pesakit.. renung2kan..

Erm.. rasenya pjg lebar pula saya berceloteh... maaf.. kerana entry pada kali ini lebih berbentuk peribadi... Next story lebih related 2 my own brother.. kesian melihat dia,, apabila dia terpaksa beraya dalam keadaan baru je lepas accident.. Abg mane yg xkasihan melihat adik sendiri yg menanggung sakit.. sekilas pandangan di wajah dia.. "slumber " je.. tp jauh di sudut hati aku tahu bahwa dia risau.. Mane x nye.. dis wednesday, his medical report will keluar.. doctor will decide whether to cut his finger or not.. adush.. seramnya.. sama2 la kita doakan ye... Moga2.. urat2 sarafnya dapat disambung kembali.. InsyaAllah..

Next story pula.. lebih related to my grandma... sedeyhnye... my grandma start to 4get me.. tapi rakan2 sekalian, beginilah fitrah alam.. pabila anda semakin tua, daya ingatan anda juga semakin lemah... oleh itu, untuk mengelakkan jadi begini, rajin2 la menggunakan minda kita secara optimum, rajin2 membaca Al Quran... dan sbg.. InsyaAllah, pohonlah kpd Allah agar kita dikurniakan minda yg sihat..

Seperkara lagi, ingatan buat rakan2 tajaan sekalian.. ingat kita mesti score 4 our uni grade.. must get 3 pointer above . Kalau tak.. kita bakal kene bayar.. Just like my father's friend pnye anak.. terpaksa bayar balik 98000 kerana dapat 2.75. banyak tu.. Habis duet yg dkmplkan untuk kahwin nanti,, hehe. guwau2.. Ingatan ke 2.. to be biotech to be.. kite kene ada pengalaman kerja, untuk memenuhi pasaran kerja skrg... jika anda nk kerja la.. kalau nk sambung belajar di luar negara.. boleh la mohon pada MARA or JPA,, insyaAllah.. usaha+ tawakal + target yg tinggi = pelajar yg cemerlang..

"Bukanlah ilmu itu suatu yang dihafaz sahaja, tetapi ilmu itu sebenarnya apa-apa yang memberi manfaat."
(imam syafie)








2 comments:

  1. Selamat Menyambut Hari Raya aildilfitri
    ....Maaf Zahir daN Batin

    Taqabbalallahu minna waminkum sahabatku..

    teruskan berjuang melalui kata2!!

    ReplyDelete
  2. insyaAllah, selagi hayat di kandung badan.. perjuangan ini akan kita teruskan..

    Selamat menyambut Hari Raya juga...
    Taqabbalallahu minna waminkum sahabatku..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...